Zde může být vaše reklama.

GLOSA Rychlejší a čistší spojení na Prahu? Haha, počkejte si!

Rychlejší a čistší spojení na Prahu? Haha, počkejte si!
Martin Major

foto: Archiv

16. 09. 2023 - 18:35

Před dvěma lety se po dlouhém jednání dohodli zástupci Ředitelství silnic a dálnic se spolky a obcemi ve východních Čechách. Šlo o stavbu D35, klíčové komunikace, která propojí Olomouc s Prahou přes Hradec Králové. Teď do toho ovšem kdosi zkusil hodit vidle.

Stavba D35 má kromě logistických a dopravních aspektů i ekologické přínosy. Kolony na ucpané D1 nebo třeba průjezd tranzitní dopravy přes Litomyšl, Vysoké Mýto a další města není ničím, co by prospívalo lidem či životnímu prostředí. Jinak řečeno -  tranzitní dopravu mezi Moravou a Prahou je určitě vhodnější rozdělit do dvou páteřních komunikací a objet po ochvatu města je zaručeně čistší druh dopravy než popojíždění kolon v obytných lokalitách. Takhle si to aspoň říká člověk s normálním rozumem.

Když se před dvěma lety, už po uzavření již zmíněné dohody ŘSD s místními spolky, přihlásil do stavebního řízení přihlásil Český svaz ochránců přírody Šumperk, vyvolalo to v Litomyšli, Svitavách a okolí hrůzu. Co zajímá šumperské milovníky přírody na stavbě v Pardubickém kraji? Šumperáci ale tehdy východočechy ujistili, že panika je zbytečná, protože oni nechtějí dělat žádné naschvály. Chtějí jen dohlédnout na zákonný postup investora a správný průběh celého projektu bez rozporů.

Tak teď právě na poslední chvíli podali proti již vydanému stavebnímu povolení rozklad (forma odvolání). Všechny úseky D35 už mají vydané stavební povolení, to ale momentálně k ničemu není. Připravenou stavbu D35 okolo Litomyšle i stavbu úseku mezi Svitavami a Starým Městem u Moravské Třebové teď šumperští ochránci prozatím zablokovali. Oni sami to vysvětlují tak, že se podle nich kácí zbytečně moc stromů, není dostatečně uveden ekologický dozor a není přesně formulován požadavek na ochranu živočichů. Na to přišli až po dvou a půl letech?

Jejich rozklad může všechno na řadu měsíců zcela zastavit. Což znamená mnohem delší zátěž tranzitní dopravou například pro Litomyšl, která se obchvatu města už nemůže dočkat. „Zdržení stavby o deset měsíců až rok je podle nás tragédie,“ uvedl v médiích starosta Litomyšle Daniel Brýdl.

Co na to říct? Zděšení Litomyšlských z jara roku 2021 se teď ukázalo jako zcela oprávněné. Jestli takovou sprosťárnu umožňuje naše legislativa, asi ji bude třeba upravit. Aby parta lidí ze Šumperka držela v šachu obyvatele východních Čech, nemluvě o tisících řidičů, to není normální. Pořád ještě chci věřit, že zdravý rozum nakonec vyhraje.

Martin Major,

Poslanec Parlamentu ČR

Další články