jaro_banner_web

bannery-vanoce-1_728x90

Strana A a strana B: pár glos k právě končící olomoucké kampani

Na právě končící kampani olomouckých stran a hnutí mě ponejvíce zaujal návod, který zveřejnili na facebooku Starostové: na infografice názorně vysvětlují, jak dát velký křížek, když mám vybranou stranu A, a tu a tam nějaké ty malé křížky jiným kandidátům, když mám stranu B. Nazvali to přesně takhle. Mám k tomu dotaz - jak oni můžou vědět, že strana B je přesně takhle? Úhel gama není přece dán!

obi banner

V posledních hodinách rozčeřila sociální sítě především kontroverze Roberta Runtáka s někým, kdo jsem ani nezaznamenal, jak se jmenuje - a byl z toho veliký skandál. Nemohu se nezeptat, proč, když se vlastně nic nestalo. Jeden týpek strhl plakát hnutí spOLečně, ale rozhodně nechodil se zapálenou pochodní po městě, aby sabotoval marketing celého hnutí, a druhý týpek mu vlastně ani nedal po tlamě. Co se stalo? Nic. Z komentů na facebooku to ale vypadalo jako obrovská aféra. Nebyla.

Každopádně to přinejmenším ukazuje, jak moc jsme už přecitlivělí na jakékoli projevy předvolebních marketérů. Už toho bylo prostě moc. Je nejvyšší čas řešit zase po hospodách fotbal a hokej a začít brát tu politiku trochu víc civilně, bez toho, aby rozvracela rodinné vztahy a abychom se kvůli jiné preferenci přestávali zdravit na ulici. Přesto zaslouží letošní kampaň pár slov na závěr, protože byla jiná. O dost jiná, než v minulých letech.

Hlavním volebním tématem se stalo, jestli v Olomouci vyměnit dlouhodobě vládnoucí velkou koalici za někoho nového. Jestli se to povede anebo ne, případně jestli je to správně anebo ne, to budeme vědět v sobotu navečer. Buď jak buď, protestních hnutí je tu víc, než minule, a jsou silnější (minule jsme měli vlastně jen Občany pro Olomouc). Zesílili architekti z ProOlomouc, objevili se spOLečně, vážněji se dá počítat s Piráty (v koalici se Starosty) - podivné ale je, že tato hnutí, usilující o změnu dosavadních poměrů, jsou většinou proti sobě. Logika věci by velela opak. Jestli jim to volební výsledek a obtížnost eventuálních vyjednávání o koalici za pár dnů vrátí, dobře jim všem tak.

Co se podařilo hnutí spOLečně, bylo dát témata volbám. Což je v politice to nejdůležitější. Všichni, kdo se o veřejné věci zajímali, měli najednou co říci ke stromům a k odpadům eventuálně zdarma, což ukazuje na skutečně excelentní práci Flekova týmu; dlouho tady taková nebyla. Konkurenčnímu ProOlomouc se zase povedlo vést debatu - především o tématech, kterým jako architekti rozumějí - na velmi vysoké úrovni, logicky a věcně, což v našich končinách nebývá obvyklé. Zda to bude stačit průměrnému voliči, který žádá více polopatičnosti, je otázka.

Nepříjemně překvapila ČSSD. Kromě toho, že museli měnit lídra - Staněk je na ministerstvu, Petřík se vyautoval svým tajemným zmizením, a pozice lídra zbyla na Žáčka, ale stejně byl nejvíce vidět Gajdůšek - sociální demokraté kampani vlastně vůbec nic nepřinesli. Nevzešlo z nich, krom obecných frází, ani jedno téma, které by rezonovalo veřejným prostorem.

ODS vsadila na zdrženlivost, pozitivní kampaň; zda je to ve zjitřené atmosféře dobře nebo špatně, ukáže volební výsledek - každopádně je s povděkem, že už nikoho nenapadlo slibovat slona do ZOO. Kampaň působila nenásilně, vlastně graficky příjemně, a veskrze sympaticky, což koresponduje s tím, že strana za poslední roky nevyrobila v Olomouci žádný větší průšvih.

Trošku záhadou je kampaň TOPky. Schovaná za Jakubcův tajemný Strategický plán o čtyřech pilířích (asi je "pilíř" nějaké sprosté slovo, co se učí na fakultě...), v principu ale nevýrazná, bez obsahu a naprosto nečitelná. Jedinou výhodou na plakáty bylo, že Kovaříková je hezčí, než Major, jinak těžko soudit. Minimálně platí, že Dominika Kovaříková je v Olomouci větší marketingová značka, než Aleš Jakubec, čehož si ale při výběru lídra nevšimli, a slušelo by jí pokračovat v tématu hazardu. Takhle to alespoň navenek vypadá, že ho vzdala. Jenže já jako volič nechci ani letos, aby se kdejakej Pepa z Hodolan roztahoval s ruletou v divadle.

Na závěr jsem si nechal ANO. Favorita voleb, a Miroslava Žbánka jako s velkou pravděpodobností budoucího primátora. Jakkoli kampaň sleduje celostátní logomanuál a snaží se nevybočovat, vybočuje v jednom ohledu až příliš - a to Žbánkovou zálibou v převlecích a stylizaci tu do myslivce, tu do vodníka. Ale Tesaříka v kroji jsme tu už měli, a chci věřit tomu, že civilnější kostýmní pojetí by věci posloužilo líp.

Přeji všem co nejlepší volbu.

Vlastimil Blaťák

Pro komerční prezentaci Vaší společnosti jsme připravili rychlý a jednoduchý postup pro tištěnou i online verzi Večerníku.

komercni_zona

    • navrh web nabah

       

    •  

 

dot

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. RozumímVíce