jaro_banner_web

bannery-vanoce-1_728x90

Téma komunálních voleb: Ty zatracené městské akciovky...

Bylo otázkou času, kdy vyleze problematika městských akciovek na povrch: v posledních dvou letech se to začalo díky Bohu pomalu dít. Občan se už dovtípil, že reálné vyjádření moci není v komunálu ani tak ve složení rady nebo zastupitelstva, ale v dozorčích radách a představenstvech firem, které města vlastní. Které jsou pod minimální nebo žádnou veřejnou kontrolou a na pokusy podívat se pod pokličku mnohdy reagují značně popudlivě.

luneta banner

Je to klasika už někdy od přelomu milénia: akciovky stoprocentně anebo výrazně většinově vlastněné radnicemi slouží jako odkladiště vysloužilých politiků, dohromady točí peníze, o kterých se nám může jenom zdát, a obvykle nemají ve zvyku odpovídat podle stošestky, protože samy sebe prohlašují za nepovinný subjekt. Výroční zprávy zveřejňované na webu jsou většinou tak bezobsažné, že se z nich lidé nedozvědí prakticky vůbec nic. Jenže právě v městských akciovkách se odehrává moc, ta reálná komunální moc, kterou je třeba z pozice voličů důsledně kontrolovat. Trošičku pomohly registry smluv. Úplně vyhráno ale ještě není.

Problém se už díky Bohu konečně začal alespoň trošku veřejně diskutovat, což bývá první krok k nápravě, jakkoli cesta k nápravě stavu může trvat ještě desetiletí, ne- li víc. Ale aby byl dán celé věci rámec, principálně jde o dvě věci: Za prvé, o prostou kontrolu hospodaření a personálního obsazování těchto společností. Za druhé, o samotnou debatu, jestli má nebo nemá veřejná správa v té či oné oblasti vůbec podnikat, a jestli zaštítění se "veřejnou službou" není v některých případech jen alibismus, jak obejít volby, jak vynechat trh, a jak neztratil vliv.

Hanácký Večerník se bude tématu věnovat až do komunálních voleb velmi podrobně - a v sérii článků rozebere hned několik takových společností až na prvočinitele. Budeme doufat, že po volbách se aspoň něco změní.

Vlastimil Blaťák

Pro komerční prezentaci Vaší společnosti jsme připravili rychlý a jednoduchý postup pro tištěnou i online verzi Večerníku.

komercni_zona

    • navrh web nabah

       

    •  

 

dot

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. RozumímVíce