Prospánek léto

bannery-vanoce-1_728x90

Chceme letos přilákat tisíc lidí, říká organizátor olomouckého Veggie Festu Ondřej Plachý

12. května proběhne v areálu olomoucké Pevnosti poznání Veggie Fest, festival etického stravování. Stejně jako v minulém roce, bude i letos Hanácký Večerník mediálním partnerem celé akce. Na co se můžete letos těšit a pro koho je akce určena? Na to jsme se zeptali hlavního organizátora Veggie festu Ondřeje Plachého.

Facebookovou událost Veggie fest Olomouc 2018 najdete ZDE.

O čem a pro koho je Veggie Fest Olomouc?

Festival pořádáme už 3. rokem a zaměřujeme se na představení témat udržitelnosti a etického stravování širší veřejnosti. Akce se koná v úžasných prostorách Pevnosti poznání, které návštěvníkům poskytují možnost strávit krásný den v centru Olomouce a zároveň v poklidu parku. Hlavním cílem je ukázat, že strava složená primárně z rostlinných složek je stejně, ne-li více kvalitní, než strava konvenční. V prvních dvou ročnících jsme usilovali o setkání podobně smýšlejících lidí, ale letos nám došlo, že je důležité komunikovat a podporovat veřejnost v tom, aby se o téma udržitelnosti a etického stravování zajímala.

Konvenčně se stravující společnost na akce tohoto typu reaguje způsobem, že se jich to netýká, když nejsou vegani. Jakým způsobem je chcete oslovit?

Vedle stánků s produkty a doprovodného programu v podobě zajímavých workshopů, cooking show, diskuzí o udržitelnosti a etice naší spotřeby, sportovní exhibice a koncertů je to naše celoroční osvětová činnost, jejímž prostřednictvím nabízíme ochutnávky přímo v ulicích Olomouce.Důležitá je také kampaň veganskavyzva.cz, kde si konvenční strávníci mohou vyzkoušet 30 denní plán bez živočišných surovin. V neposlední řadě je to samozřejmě reklama. Stejně, jako je vidět živočišný průmysl, tak musí být vidět i etika a udržitelnost.

Zmiňujete pojem cooking show - co si pod tím představit?

Inspirovali jsme se například u akce Vegánske hody na Slovensku a hodláme návštěvníky zabavit a zároveň naučit přípravu jednoduchých a levných veganských jídlech z lokálních surovin. Domníváme se, že je možné právě touto cestou přesvědčit mnoho lidí, a že kromě ekologie, etiky a zdraví můžou být taková jídla extrémně chutná, rychlá a jednoduchá na přípravu.

Jaké nejdůležitější změny plánujete letos na festivalu oproti loňskému roku?

Hlavní změnou je způsob financování, i naše činnost musí být udržitelná. Další změnou je větší důraz na diskuse namísto přednášek, protože se nám osvědčilo, když se účastníci měli možnost seznámit s více názory na problematiku veganství nebo udržitelnosti. Taky jsme se rozhodli připravit naše vlastní trička, plakáty, tašky a další upomínkové předměty. Chtěli bychom, aby lidé jejich nákupem podpořili i naše další aktivity, které děláme v průběhu celého roku. A na závěr bych chtěl zmínit, že letos bude festival mezinárodní, přijedou k nám hosté ze Španělska, Polska, z USA a ze Slovenska. Minimálně jedna z debat proto bude v angličtině. Také jsme se poprvé rozhodli spolupracovat s profesionálními hudebníky ze skupiny Zrní a nalákat tak účastníky na kvalitní hudební program. Za tímto účelem plánujeme postavit koncertní podium. Většina festivalu, kromě přednášek, se bude odehrávat venku, proto pro případ deště budeme mít zajištěné stany.

Myslíte, že má akce tohoto typu na Hané šanci na úspěch?

Já si myslím, že určitě. Olomouc je přímo uprostřed 3 velkých měst. Z Prahy jste tu vlakem za 2 hodiny, z Ostravy za hodinu a z Brna taky. To je obrovskou výhodou v kombinaci s historickým rázem Olomouce a její krásou jako města. Akce se koná přímo v historickém centru a přespolní návštěvníci tady mohou během dne vyrazit také na prohlídku města. Co se týká apelu na lidi, vím, že spotřeba zdravých a rostlinných produktů prudce stoupá a i během našich ochutnávek, které děláme v ulicích Olomouce pro lidi zdarma, se setkáváme s obrovským úspěchem. Je pravdou, že největší zájem vzbuzuje akce a téma udržitelnosti a etiky obecně mezi ženami, a to převážně ve věku od 18 do 40 let. To nám ale stačí, protože víme, že na akci přivedou i své partnery (smích).

Proč si myslíte, že tato akce vzbuzuje zájem zrovna u žen?

Na základě informací, které máme z různých stránek, věnujících se veganství, etice, udržitelnosti a ekologii.

Na co se tedy můžou těšit muži?

Já to nechci sterotypizovat, ale budeme mít výborné lokální řemeslné pivo Chomout a Tofupence. Dojednáváme i sportovní exhibici, na které se představí VSC (vegan sport club), což by mohlo být zajímavé nejen pro muže.

29177537_1594666077254015_6203535077398282240_o

Kolik očekáváte přibližně účastníků?

Zatím se nám daří každý rok počet účastníků zdvojnásobit, letos jsme si dali závazek tisíc účastníků. Vstupné bude na celý den 200 Kč, ale rozjeli jsme také kampaň na Startovači (najdete ZDE), kde si ho už teď můžete koupit za 150 Kč.

Díky kampani na Startovači chcete získat pro svůj projekt 150.000 Kč - na co půjdou vydělané peníze?

Startovač je pro nás možnost, jak festival financovat, aniž bychom museli použít pouze naše vlastní peníze. Se vzrůstajícími nároky na kvalitu festivalu vzrůstají také jeho náklady, což je u neziskové akce tohoto typu vždy problematické. Startovač je vlastně takový předprodej lístků a zároveň nám umožňuje oslovit veřejnost prostřednictvím zajímavých odměn, které jsme dostali od našich partnerů. Zatím se nám daří dodržovat tempo získávání peněz a větší nápor čekáme v závěru kampaně. Každopádně budeme rádi, když nám lidé vyjádří důvěru a podpoří naše celoroční snahy o popularizaci udržitelnosti a etiky. Živočišný průmysl vkládá do reklamy miliardy, my se na to musíme nějak poskládat. Věřím, že veganská komunita už je v České republice natolik silná a schopná vzájemné podpory, že to dáme.

Je ještě něco, co byste chtěl vzkázat zájemcům o festival nebo návštěvníkům?

Chtěl bych všechny poprosit, aby se zapojili do veřejného života a snažili se ovlivnit to, jakým způsobem se naše společnost bude ubírat. Myšlenky udržitelnosti jsou pro mne klíčovým posláním a přál bych si, aby je začala zdůrazňovat celá naše společnost. Návštěvníkům bych chtěl vzkázat, že jen už jenom tím, že přijdou, dávají jasný signál, že jim ekologie a etický postoj ke všemu živému není lhostejný. Byl bych rád, kdyby dorazili stejní návštěvníci jako minule, protože atmosféra festivalu byla skvělá.

-red-

Pro komerční prezentaci Vaší společnosti jsme připravili rychlý a jednoduchý postup pro tištěnou i online verzi Večerníku.

komercni_zona

    • navrh web nabah

       

    •  

 

dot

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. RozumímVíce