prospanek 2

bannery-vanoce-1_728x90

Pomoc komunitě je mladým na severu Moravy mnohem bližší, než si myslí jejich rodiče a prarodiče

Dnešní mladé generaci ze severu Moravy není budoucnost jejich okolí lhostejná. Dokazují to veřejně prospěšné projekty, které v této oblasti za podpory Nadace O2 její zástupci realizují. Podle průzkumu, který pro Nadaci O2 zpracovala agentura Ipsos, se ale drtivá většina lidí nad 30 let v moravském regionu domnívá, že mladí nemají zájem pomáhat a když už se do prospěšných aktivit zapojí, dělají to kvůli vlastnímu prospěchu. Celých 70 % mladých z Moravskoslezského a 58 % z Olomouckého kraje přitom uvedlo, že již svému okolí nezištně pomohlo – ať už se jednalo o zvelebování veřejných prostor nebo o podporu vybrané skupiny obyvatel (například děti, senioři nebo handicapovaní).

S nedůvěrou a nepochopením se ovšem nesetkávají pouze mladí lidé z Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Celorepublikový průzkum ukázal, že se 43 % lidí nad 30 let domnívá, že se dnešní mladá generace zajímá jen o své vlastní pohodlí a nezištně pro druhé nic neudělá. Sama by podle nich navíc chtěla mít vše hned a nejlépe zadarmo. Dalších 52 % starších respondentů sice věří, že se mladí výjimečně do dobročinných projektů zapojují, jsou ale motivováni výhradně osobním prospěchem. Pouhých 5 % starších lidí v celé republice se domnívá, že je mladá generace aktivní a do veřejně prospěšných činností se zapojuje dobrovolně a nezištně.

V průměru 77 % starších lidí z Olomouckého a Moravskoslezského kraje zastává názor, že mladá generace nejraději tráví volný čas u počítače či na sociálních sítích. Tuto domněnku ovšem potvrzuje pouhých 27 % mladých lidí z Moravskoslezského a 25 % z Olomouckého kraje. Více než polovina mladých ze severu Moravy navíc jeví zájem pomáhat svému okolí, ale neví jak na to.

Právě s tím jim může pomoci program SmartUp od Nadace O2, který je určený každému ve věku od 15 do 29 let. „Program podporuje originální, kreativní, a hlavně veřejně prospěšné projekty mladých lidí,“ vysvětluje Anna Kačabová, ředitelka Nadace O2 a doplňuje: „Úspěšné projekty od nás nezískávají pouze finanční podporu. Jejich realizátoři se účastní také řady workshopů a školení a v průběhu spolupráce zpravidla získají i zajímavé kontakty.“

Vybrané projekty Nadace O2 postupně podpoří částkou až do výše 190 000 Kč. Nic z toho ale nemůže být použito jako finanční odměna pro autora. Jestliže je projekt výdělečný, musí realizátoři získané finance znovu vložit do projektu, anebo je předat vybrané neziskové organizaci.

Pomáhají seniorům a myslí na udržitelnost

V Olomouckém a Moravskoslezském kraji Nadace O2 za 15 let své existence podpořila celkem 274 projektů v rámci programů SmartUp a již ukončeného Think Big. Velmi úspěšný projekt je například Dramatický kurz SENior, který prošel celým programem a získal nejvyšší možnou podporu. „Starší lidé mají někdy problém najít smysluplnou aktivitu, které by se mohli věnovat. Dramatické kurzy pod vedením mladých nadšenců si tak oblíbili, že začíná v rámci tohoto projektu vznikat dokonce první divadelní soubor pro seniory v Čechách,“ popisuje Anna Kačabová.

Mezi dalšími podpořenými projekty byla například také Olomoucká dílna, kam si může kdokoliv přijít vyrobit nebo opravit cokoliv potřebuje. K dispozici jim je nejen prostor, ale také veškeré nářadí i pomoc zkušeného instruktora. „Nejenže se tak lidé naučí něco nového, ale mají navíc motivaci věci nevyhazovat a místo toho je opravit,“ vysvětluje Anna Kačabová. Proti plýtvání bojuje také Freeshop na olomoucké univerzitě, kde je možné mimo jiné již nepotřebné věci vyměnit za něco, co studenti aktuálně potřebují.

Informace k dalším projektům, které Nadace O2 podpořila v Olomouckém a Moravskoslezském kraji i v celé republice v rámci programu SmartUp, jsou k dispozici zde. Kromě neformálních týmů mladých lidí Nadace O2 podpořila i některé veřejně prospěšné organizace v rámci interního grantového programu. Mezi podpořenými byl například Mobilní hospic Ondrášek nebo Středisko rané péče SPRP Olomouc.

O průzkumu Mladí a aktivní

Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v březnu roku 2017 mezi 630 respondenty v České republice. Respondenti byli dle věku rozřazeni do dvou skupin – do 29 let a od 30 let. Každá skupina následně odpovídala na jiný soubor uzavřených i otevřených otázek.

-age-

Pro komerční prezentaci Vaší společnosti jsme připravili rychlý a jednoduchý postup pro tištěnou i online verzi Večerníku.

komercni_zona

    • kameloti inz

       

    •  

 

dot

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. RozumímVíce