Zde může být vaše reklama.

Opravoval vagón Legiovlaku. Oprava zabrala 3+6 měsíců

Opravoval vagón Legiovlaku. Oprava zabrala 3+6 měsíců

16. 03. 2017 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

dyž dostal restaurátor Jan Bábek z Hraničních Petrovic na Šternbersku na starost rekonstrukci vagónu slavného Legiovlaku, neváhal ani minutu. Obec legionářská chtěla opravit štábní vůz, a Jan Bábek vyhrál konkurs.

Projekt Legiovlaku roste v čase. Postupně se soupravu daří obohacovat o nové a nové vagóny. „Nejprve jsme se na to jenom chtěli podívat, že by to byla zajímavá práce. Pak jsme nějakým nedopatřením vyhráli výběrové řízení,” říká dnes.
Vagón, který dostal k opravě, sice legie pamatovat nemohl, protože podle výrobního čísla vyjel na koleje až za doby první republiky, přesně v roce 1920.  Nicméně typově to byl model vyráběný v Maďarsku už od počátku dvacátého století. „Jak se ocitl ve vozovém parku Českých drah, to nevíme, nejspíš ho České dráhy koupily. Obec legionářská ale našla vagón na takzvaném hřbitově vlaků v České Třebové, v obrovském depu, kde vlaky různého stáří a stavu čekají na sešrotování. A tak se kolegům z Legionářské obce podařilo vůz získat,” vzpomíná.
Vagón dostal do rukou, podle svých slov, ve velmi tristním stavu. Byl to vrak, který byl léty služby poznamenán desítkami nejrůznějších zásahů. „Dala se z toho zachránit jen kostra, vlastní šasí a podvozkové části. Jinak nic,” vzpomíná.

Oprava trvala devět měsíců. Oficiálně ale jen tři
I při opravě interiéru vozu bylo nutno vypořádat se s administrativním šimlem. „Vůz přijel v říjnu, a odjížděl z Olomouce hotový začátkem července následujícího roku. Oficiálně ale oprava trvala jen tři měsíce, protože tak byl napsaný projekt. Ostatní se muselo napsat jinak,” říká.
Devítiměsíční náročná oprava probíhala ve fortové pevnůstce Bystrovany, což je soukromý areál, ale našli tam s kolegy skvělé zázemí pro práci. Celkově oprava stála statisíce, přesnou sumu neví, protože nebyl sám, kdo na něm pracoval.

Letos Legiovlak do Olomouce nepřijede
V roce 2017 se Legiovlak v Olomouci nezastaví, plán zastávek počítá s jinými železničními stanicemi. Pravděpodobně je to dáno i tím, že byl v Olomouckém kraji loni. V roce 2018, na sté výročí založení republiky, ale Olomouc zcela určitě nevynechá, a vrátí se sem i Bábkův vůz. Celá souprava momentálně zimuje v plzeňském depu, kde má celý projekt Legiovlaku svoje zázemí.
Vlastimil Blaťák

Další články