Zde může být vaše reklama.

Primátor Přerova napsal ministrovi dopravy otevřený dopis. Reaguje na Děti Země

Primátor Přerova napsal ministrovi dopravy otevřený dopis. Reaguje na Děti Země

22. 01. 2018 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Spor vedení přerovské radnice a Dětí Země má další pokračování. Naštvaní představitelé města se stále domáhají dostavby dálnice D1 Přerov – Říkovice, jejíž absence je už pro Přerovany neúnosná. Poslední otevřený dopis na ministerstvo dopravy z pera primátora Vladimíra Puchalského odešel v pátek 19. ledna. První muž radnice ho adresoval ministru dopravy Danu Ťokovi a reaguje v něm na rozhodnutí krajského soudu, který rozhodl o odkladném účinku žaloby, kterou sdružení Děti Země podalo v prosinci.

"Nastalá situace vyvolá zpoždění vydání všech povolení a návazně na to i posunutí termínu zahájení stavby úseku 0136 řádově – v lepším případě – o měsíce,“ píše primátor Vladimír Puchalský. Ve svém dopise zdůrazňuje i to, že je v současné době rozestavený úsek dálnice Lipník nad Bečvou – Přerov, který má být dokončen v roce 2019. Na tuto část dálnice měla hned navazovat část Přerov – Říkovice. Už dnes je ale jisté, že se pokračující úsek dálnice z Přerova do Říkovic nezačne v příštím roce stavět a pro Přerov to bude znamenat podle Puchalského jediné: Kamiony sjedou z dálnice do Přerova, který ještě více ucpou – a Přerované se budou v kotli plných zplodin o to více dusit. „V této situaci, kdy lidé mají dýchací a jiné zdravotní potíže, dostala prostor organizace Děti Země, která se odvolává proti tomu, že stavba dálnice protne půdu, kde žijí křečci polní, skokani štíhlí, batolci červení a dalších třiadvacet chráněných druhů živočichů. Už jsem jednou dětem Země vzkázal, že je pro mě zdraví každého Přerovana více, než zdraví křečka polního,“ řekl primátor Puchalský. Připomněl tímto svou loňskou podzimní aktivitu, kdy nechal ve městě vylepit plakáty s telefonním číslem na předsedu Dětí Země Miroslava Patrika a vyzval občany, aby mu volali a ptali se na pohnutky, které ho vedou k tomu upřednostnit například skokana před člověkem.

Prosincová žaloba Dětí Země: Spor o křečka polního

Děti Země dne 4. prosince 2017 podaly na Krajský soud v Ostravě žalobu proti rozhodnutí Ministerstva životního prostředí ze dne 2. října 2017, neboť potvrdilo rozhodnutí krajského úřadu v Olomouci o povolení škodlivého zásahu dálnice D0136 Říkovice – Přerov do biotopů 26 cenných živočichů. Děti Země v šesti žalobních bodech upozornily, že nebyly splněny potřebné podmínky k povolení této výjimky ze zákona, zejména nebylo doloženo, že neexistuje jiná trasa dálnice, která by se biotopům vyhnula.

„Žalobu jsme podali na základě doporučení našich právních expertů, neboť jen soud může rozhodnout, zda třetí výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny byla povolena správně. Také nás zajímá, zda opravdu nelze vést trasu obchvatu mimo cenné biotopy a Dluhonice,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik. Žaloba obsahuje šest bodů, v nichž Děti Země upozorňují, že nebyl zohledněn škodlivý zásah obchvatu Přerova na biotopy celkem 49 zvláště chráněných druhů organismů, dále že čtyři uložené podmínky nejsou přesné a kontrolovatelné, takže je nutné jejich obsah změnit, a také že trasu dálnice lze jistě posunout mimo biotopy.

„Není také zcela jasné, kam a za jakých podmínek se budou živočichové stěhovat, kdy začíná a končí vegetační období a hnízdění ptáků, což je důležité pro terénní práce, a kolik a jakých druhů dřevin se má nově vysadit. Ve spise také chyběl projekt ochranných opatření, takže jsme ho nemohli připomínkovat,“ vysvětlil dále Patrik. Podle něj je v žalobě také namítáno, že existují trasy obchvatu Přerova, které se vyhýbají dotčeným biotopům i Dluhonicím, kde má dojít k demolici několika domů a dálnice způsobuje negativní vliv na bydlení. „Zdá se nám absurdní, pokud obyvatelé Dluhonic už od roku 2000 opakovaně žádají vedení Přerova o to, aby se jim trasa dálnice vyhnula, a to buď na východ, anebo na západ, takže dálnice by se stala skutečným obchvatem města. Přitom změnou trasy by mohlo dojít i k nižšímu škodlivému zásahu do biotopů,“ upozornil Patrik.

Povolování dálničního obchvatu Přerova probíhá od roku 1999 a je podle Dětí Země důkazem pomalé práce lidí z Ředitelství silnic a dálnic ČR, komplikovaných řízení na přetížených úřadech, nesplnitelných slibů řady politiků o snadnosti obchvat povolit a postavit. Také je důkazem nedostatku peněz, neboť dálnice není prioritou. Děti Země se dosud účastnily asi sedmi řízení o obchvatu Přerova: např. v letech 2005-6 to bylo územní řízení, v letech 2009-11 to byly dvě řízení o povolení výjimky k zásahu do biotopů 23 cenných druhů organismů a jedno stavebního řízení a od prosince 2016 do října 2017 šlo o toto řízení o výjimce pro 26 druhů živočichů.

Puchalský chce, aby povolení ke stavbě nebylo možné napadat opravnými prostředky

Primátor, který s Danem Ťokem o nutné dostavbě dálnice D1 osobně mluvil už v roce 2015, ho teď ve svém otevřeném dopise žádá, aby pro urychlení povolovacího procesu bylo postupováno podle zákona číslo 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací. Vyzývá, aby Ředitelství silnic a dálnic požádalo o vydání společného povolení, ke kterému je příslušný stavební úřad příslušný k povolení stavby, a to podle § 15 odst. 1 písm. c) stavebního zákona. „Tento postup vydání jednoho povolení neumožní napadat opravnými prostředky -  včetně soudních žalob – zvlášť změnu územního rozhodnutí a poté stavební povolení, a povede tedy ke zrychlenému povolovacímu procesu,“ píše Vladimír Puchalský ministru Danu Ťokovi. Připomíná i to, že úředníci stavebního úřadu přerovského magistrátu jsou připraveni ke spolupráci a nabízejí technickou pomoc příslušnému speciálnímu stavebnímu úřadu k vydání společného povolení stavby.

-vb-

neolstav inz ucetni

Další články