Zde může být vaše reklama.

Tomiga obviněn z krácení daní. To už je vážné

Tomiga obviněn z krácení daní. To už je vážné

09. 11. 2018 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

Obviněním z dotačního podvodu to neskončilo. Michal Tomiga, někdejší šéf LHK Jestřábi, byl navrch obviněn z krácení daní. Když účtoval peníze pro klub, podle všeho dovedně zaměňoval dary a reklamu tak, aby se vyhnul placení.

Na vysvětlenou: daňový systém chápe na jedné straně reklamní smlouvu (vlastně sponzoring), kdy na jedné straně jsou peníze, na druhé je služba - v tomto případě zřejmě reklama na mantinelech nebo například na dresech hokejistů. Zde se jedná o klasickou zakázku, podobně, jako kdyby se stejný klient rozhodl utratit tytéž marketingové prostředky za billboardy nebo roznos letáků, a daní se klasicky jako jakákoli jiná zakázka - podléhají dani z přidané hodnoty a dani ze zisku. Na druhé straně stojí dar, tedy institut, kdy dárce druhé straně peněžní prostředky (anebo zboží, službu...) daruje, ale  nedostává z podstaty věci žádnou protihodnotu, například v podobě reklamy. Dary se daní 15% darovací daní, pokud překročí určitou výši - a v mnoha nejen sportovních oddílech se někdy doslova čaruje s tím, co je a co není dar. Podle obvinění, které padlo na někdejšího šéfa prostějovského hokeje Michala Tomigu se zdá, že byl on anebo jeho účetní v této činnosti, tedy zaměňování darů a nedarů, velmi kreativní.
Má jít o statisíce korun. Informací je zatím pomálu, jedno je ale jisté: jakkoli je Tomiga  a celé LHK téměř exemplárním případem podobné praxe, jak obejít Finanční úřad, nejde jen o Tomigu: rozsudek, který by uznal protiprávnost takového konání, by měl obrovský dopad na účetnictví v podstatě celého profesionálního sportu, který je léta zvyklý "odklánět" peníze na mládež od radnic pro potřeby A týmů.


Na co přišel Finanční úřad

Podle jištění MF Dnes Tomiga jenom za rok 2015 vyrobil na DPH nesrovnalosti vůči státu ve výši 400 000 korun, což při 21% dani z přidané hodnoty odpovídá zhruba zakázkám ve výši milionů, vyfakturovaných chybně jako dary. Bývalý šéf prostějovského hokeje se hájí tím, že daně řešila najatá firma, tak snadno to ale podle všeho nepůjde. V této souvislosti je také otázkou, jak vlastně probíhaly kontroly finančního odboru prostějovské radnice, když rozdíl mezi darem a reklamou musí být elementárně zběhlému účetnímu jasný na první pohled. Tím spíše, pokud se jedná o mnohamilionové částky, na které je v těchto případech Finanční úřad mimořádně citlivý.

-vb-

Další články