Zde může být vaše reklama.

GLOSA Mrzí mě, že se přihlásili jen dva. I tak je ale mandát ředitele silný

Mrzí mě, že se přihlásili jen dva. I tak je ale mandát ředitele silný

foto: Pavel Konečný / olomouc.eu

31. 10. 2024 - 11:41

O sloučení divadla a filharmonie se veřejně debatuje již zhruba rok a půl, více než rok přitom nezazněly žádné nové argumenty proti sloučení, proto se nechci pouštět do opakování mnohokrát opakovaného, stále stejných vytyčených cílů celého procesu ani argumentů, proč je zvolená varianta jednoho právního subjektu se dvěma samostatnými orchestry pro Olomouc nejlepší. Vše je navíc přehledně k dispozici na webu města (filharmonieadivadlo.olomouc.eu). Z opozičních lavic i od odborářů filharmonie se ale nyní ozývá kritika, která míří k údajně netransparentnímu výběrovému řízení na ředitele spojené instituce. Přitom šlo o jedno z nejotevřenějších výběrových řízení na ředitele olomoucké firmy v historii města.

Výběrové řízení bylo vyhlášeno už na konci června, s uzávěrkou přihlášek do 20. září. Složení komise bylo zveřejněno začátkem září – v komisi zasedli pouze 2 zástupci koalice ze 7 hlasujících členů. Opozice, která se vyjadřuje k netransparentnosti konkursu, měla v komisi svého zástupce, možnost být u výběru získaly i odborové organizace divadla i filharmonie, mohly mít tedy všechny informace z první ruky. 4 členové, tedy hlasující většina, byla reprezentována zástupci odborné veřejnosti – generálním ředitelem České filharmonie, ředitelem Národního divadla moravskoslezského, ředitelkou Knihovny města Olomouce – a nejvýznamnější českou autorkou kulturních strategií a koncepcí měst a krajů.

Komise otevřela obálky a dohodla se na dalším průběhu výběrového řízení, včetně odtajnění počtu kandidátů. V této fázi samozřejmě není možno zveřejňovat jejich jména, koncepce ani další dokumenty.

Proč se tedy přihlásili pouze dva kandidáti, ptáme se všichni? Shodujeme se na tom, že o výběrovém řízení věděla celá odborná veřejnost a bedlivě očekávala jeho výsledek. Neinformovaností to tedy nebylo. Osobně si myslím, že jde o kombinaci faktorů, mezi nimiž jsou nejdůležitější tři – a všechny souvisejí s tím, že se jedná o pozici minimálně v počátku velmi složitou. Předně nastupuje ředitel do atmosféry ne zcela přátelsky naladěné. Odbory filharmonie stále stojí na barikádách, i když v tuto chvíli nikdo nevíme, čeho chtějí dosáhnout. Instituci bude třeba stabilizovat a mnoho procesů teprve nastavit, což je druhý podstatný faktor – křeslo ředitele není vyhřáto, bude třeba to křeslo nejprve vlastnoručně vyřezat. A k tomu přidejme významný fakt, že se hledal zkušený ředitel, nikoli junior bez manažerské praxe. Takových připravených a volných ředitelů po Česku (či po světě) vskutku nechodí mnoho. I přes to se však podařilo vybrat kandidáta, který všechny předpoklady splnil. 6 ze 7 členů komise podpořilo jmenování Davida Gerneše. Jeho mandát je tedy silný a já věřím, že se pod jeho vedením podaří atmosféru zlepšit.

Další články