Jubilejní ročník rozhlasového festivalu odstartuje v neděli na…
Již v neděli 13. října vypukne v Olomouci mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio…
06. 04. 2022 - 07:30
Od 9. do 21. května bude v Olomouci probíhat jeden z největších tuzemských festivalů – Divadelní Flora. Necelého půl roku po poslední návštěvě netradičně podzimní přehlídky (překládané vinou covidové pandemie) usednou festivaloví příznivci opět v hledišti – tentokrát v tradičním jarním termínu, letos již popětadvacáté. Polojubilejní ročník, zastřešený mottem NEW WORLD 2.022, nabídne na třinácti scénách na sedm desítek akcí.
Olomoučané i návštěvníci univerzitního města se mohou těšit na třináctidenní mezinárodní program. Vedle činoherních titulů české, slovenské a německé provenience je pořadatelé 25DF pozvou na nejnovější inscenace středoevropské taneční scény, performance a také spoustu doprovodných akcí – besedy s tvůrci i protagonisty festivalových produkcí a dalšími osobnostmi (nejen) divadelní branže, semináře, koncerty, projekce nebo workshopy.
Festival odstartuje společná premiéra (a následné dvě reprízy) koprodukčního projektu olomouckého Divadla na cucky, spolku Kolonie a A Studia Rubín Pravidla úklidu v režii Lucie Ferenzové, o slavnostní zahájení Divadelní Flory se postará Schauspiel Köln. Z Kolína nad Rýnem dorazí do Olomouce bolestně aktuální inscenace Stefko Hanushevsky představuje Diktátora režiséra Rafaela Sancheze, inspirovaná Chaplinovým legendárním protiválečným filmem i moderní rakouskou a německou historií, která byla v loňském roce nominována na Kölner Kulturpreis 2021. Čtyři dny po představení kolínské činohry zažije jeviště Moravského divadla další exkluzivní německé hostování. Významná představitelka latinskoamerického divadla – autorka a režisérka Manuela Infante – zvítězila se svým textem Noise. Šumění davu na prestižním berlínském Stückemarkt des Theatertreffens. Její čerstvou, expresivní rekonstrukci tři roky starého brutálního policejního zákroku v Santiago de Chile odehraje v Olomouci jedna z nejprogresivnějších německých scén – Schauspielhaus Bochum. Slovenské divadlo bude reprezentovat hereckými personami nabitý ansámbl Slovenského komorného divadla Martin s osobitým nastudováním Čechovových Tří sester režiséra Mariána Amslera.
Divadelní Flora se blíže zaměří na aktuální tvorbu a umělecké postuláty brněnského HaDivadla – jeho velkorysá olomoucká prezentace (vedle uvedení kmenových titulů Naši, Vnímání, Vernisáž a Zeď také mnoho dalších, HaDivadlem iniciovaných a realizovaných aktivit) bude mít podobu čtrnácti festivalových zastavení. Osobností letošní Flory je režisér a umělecký šéf HaDivadla Ivan Buraj, jehož pět scénických počinů oživí čtyři festivalové prostory.
Činohra pražského Národního divadla na festivalu představí Burajovu absurdním humorem a klaustrofobickými i surrealistickými výjevy prošpikovanou adaptaci Gombrowiczova Kosmu, Studio Hrdinů protiválečný apel Miroslava Bambuška Moje říše je z tohoto světa, Lachende Bestien „ekoteroristickou inscenaci“ Michala Háby Kohlhaas, domovské Moravské divadlo společně připravovaný a těsně před Florou premiérovaný profilový opus všech tří tamních souborů – Rok na vsi režisérky Janky Ryšánek Schmiedtové.
Po pěti letech se do Olomouce vrací historicky nejfrekventovanější host DF – režisér Dušan D. Pařízek. Jeho dvojím uvedením „dvojinscenace“ textů Petera Handkeho Zdeněk Adamec a Sebeobviňování – v podání na festivalu nejčastěji vystupujícího hostujícího souboru, pražského Divadla Na zábradlí – program letošní Flory vyvrcholí.
Větší prostor věnuje DF aktuální sezóně Divadla na cucky, které se na festivalu pochlubí třemi inscenacemi – vedle nových Pravidel úklidu také Zkázou totálního myšlení momentálně nejoceňovanější slovenské režisérky Júlie Rázusové a Úvodem do současné trapnosti Adama Svozila a Kristýny Jankovcové – a jehož lektoři se postarají o kompletní dětský program.
Fanoušci současného tance uvidí hned dvakrát tuzemskou Tanečnici roku Markétu Vacovskou v intimní performanci Odloučení a také plenérovou verzi české Inscenace roku Treatment of Remembering tria Sabina Bočková, Johana Pocková a Inga Zotova-Mikshina. Dvakrát budou moci zhlédnout i Cenou publika na stuttgartském festivalu Solo-Tanz-Theater ověnčenou Esenci Slovenky Evy Urbanové.
Do prestižního mezinárodního networku Aerowaves byly v posledních dvou sezónách zařazeny další dvě špičkové zahraniční taneční produkce 25DF – na pandemická omezení vtipně reagující Tanzanweisungen německého choreografa Moritze Ostruschnjaka a kanadského tanečníka Daniela Conanta (vzniklé ve spolupráci s Bavorskou státní operou) a hravý maďarsko-finský duet Beatrix Simkó a Jenny Jalonen Long Time No See!. První polovinu festivalu uzavře uvedení výjimečné koprodukce rakouského teoretika a aktivisty v oblasti inkluze, performera Michaela Turinského s Tanzquartier Wien a HAU Hebbel am Ufer Berlin – sebeironický komentář Precarious Moves, jenž získal v Rakousku na konci loňského roku Nestroyovu cenu pro nejlepší inscenaci tamní nezávislé scény.
Součástí DF je rovněž edukativní program FloraLab určený vysokoškolským studentům s divadlem spřízněných uměleckých a uměnovědných oborů, pořádaný spolu s Katedrou divadelních a filmových studií FF UP Olomouc a dalšími pěti českými a slovenskými univerzitami. Festival láká také na unikátní, „komunitní“ atmosféru každodenně propojující vystupující umělce s diváky i návštěvníky pozdně večerních hudebních produkcí v legendárním festivalovém šapitó, které opět po třech letech vyroste na parkánu univerzitního Konviktu.
„Po několikerém odkládání festivalu jsme se v omezené míře potkávali během devíti loňských podzimních týdnů s vírou, že na jaře už Flora znovu proběhne v módu, na který jsme si v poslední dekádě se samozřejmostí zvykli – jako mnohadenní fiesta plná inspirativních interakcí mezi divadelníky a diváky. Ve chvíli, kdy jsme se na plánovaná střetnutí na představeních či besedách a spontánní setkávání v olomouckých ulicích, kavárnách, šapitó a nočním Vertigu začínali víc a víc těšit, zasáhla do našich životů válka. Strach z neznámého a neviditelného vystřídala úzkost z hmatatelné, brutální devastace světa, který jsme dosud znali,“ komentuje atmosféru finálních festivalových příprav ředitel Divadelní Flory Petr Nerušil a dodává: „V rámci naší dlouholeté profilace jsme ovšem na festival vždy zvali tvůrce, kteří se k fenoménům doby i jejím temným stránkám s empatií vyjadřovali. Myslíme si, že tuto tendenci je nyní třeba akcentovat víc než v minulosti. Sociální funkce divadla roste úměrně výzvám, s nimiž nás současný, dramaticky se měnící svět, konfrontuje. Věříme proto, že čas věnovaný návštěvě akce, programově zviditelňující přímočaré i metaforické reflexe našich současných reálií, nebude pro diváky Flory časem ztraceným.“
Předprodej vstupenek na produkce 25DF (online a na pokladně Moravského divadla Olomouc) odstartuje v pondělí 11. dubna (v 9 hodin). Podrobnější informace na www.divadelniflora.cz.
Již v neděli 13. října vypukne v Olomouci mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio…
Po loňském debutovém albu 206 kostí představuje sólový projekt olomouckého muzikanta Romana Vičíka…
Průběžný festival Mimo záběr podporující okrajovou kulturu v Olomouci a blízkém okolí, přiváží do…
Olomoucká pouť u Šantovky pokračuje a připravuje na víkend benefiční program. Na pódiu se tentokrát…
Mimořádnou projekci slavné Mozartovy opery Kouzelná flétna pořádá tuto sobotu od 18 hodin olomoucké…
Když ve svých čtyřiceti letech dostal DAD HORSE OTTN z německých Brém darem svoje první tenorové…