Zde může být vaše reklama.

Chystá se premiéra Rok na vsi propojí činohru, operu a operetu i balet

Rok na vsi propojí činohru, operu a operetu i balet

foto: moravskedivadlo.cz

05. 05. 2022 - 15:00

Více než šedesát účinkujících ze tří uměleckých souborů Moravského divadla se setká na jevišti v adaptaci románové kroniky bratří Mrštíků Rok na vsi. Inscenace v režii Janky Ryšánek Schmiedtové, choreografii Miřenky Čechové a s hudbou Ivana Achera se po několika odkladech premiéry konečně představí publiku. První představení se uskuteční v pátek 6. května v 19 hodin.

Premiéra se původně měla uskutečnit už na začátku loňského roku v rámci sezony, v níž jsme si připomínali sto let stálé české divadelní scény v Olomouci. „Pan ředitel si přál oslavit výročí nějakým mimořádným projektem, na kterém by se mohly podílet všechny tři soubory a který by byl v historii divadla naprosto unikátní. Volba padla celkem jednoznačně na Rok na vsi bratří Mrštíků,“ popsal umělecký šéf činohry Roman Vencl.

Původní plány nakonec zatrhla pandemie covidu. Inscenace tak nakonec měla otevřít letošní rok. Bohužel došlo opět k odkladu, a to ze zimy na jaro. Do třetice se tak Rok na vsi dočká v Moravském divadle premiéry 6. května. „Inscenovat Rok na vsi by byla výzva tak jako tak. Osud tomu ale chtěl, že je pro Moravské divadlo, můj tým i mě daleko větší, než si kdokoliv z nás kdy dokázal představit. Do procesu už vstoupily nejrůznější organizační přesuny, covid lehčích a bohužel i těch nejtěžších průběhů. Když k tomu připočtu všechny kratší i delší karantény, další prostá i závažnější onemocnění včetně nalomeného kotníku, nelehké rodinné situace a samozřejmě prachsprosté rýmičky, opravdu se podivuji, že pro nás to zkoušení i tak bylo a je krásné. Už se nemůžeme dočkat, až ten velký příběh jedné dědiny a vlastně i celého světa představíme divákům,“ zdůraznila režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová.        

Pro režisérku, která již s olomouckou činohrou nastudovala populární komedii Vzpoura nevěst i působivou adaptaci Lorcova Domu Bernardy Alby, je divadelní adaptace Roku na vsi splněným snem. „Když mi bylo třináct, viděla jsem Rok na vsi v Národním divadle v Praze v režii Miroslava Krobota. Moravská vesnice v mé hlavě slibovala nejvíc nekončící prudu. Stal se ale zázrak, přišel přelomový okamžik, ze kterého se vyvinulo nadšení a posedlost. Později jsem si nahrála záznam inscenace na videokazetu a tu opatrovala jak oko v hlavě – nic jiného na ni nesmělo být, nikdo si ji nesměl vypůjčit. Čím déle jsem se pak divadlu věnovala a posléze u něj opatrně nalézala i své profesní postavení, tím více jsem na Rok na vsi myslela, už jako režisérka. Pro mě má totiž tato látka velkou sílu, lidskost, krásu, velikost i něhu. A tak, když přišla nabídka z Olomouce, bylo to jasné jak facka, hned jsem řekla ano,“ shrnula režisérka.

Rok na vsi vycházel nejdříve na pokračování, a to v časopisech Světozor a následně Květy. První část vyšla roku 1894 a byla podepsaná jak Aloisem, tak i Vilémem. Inspirací pro románovou vesnici Habrůvka byla skutečná jihomoravská vesnice Diváky u Hustopečí, kde v roce 1889 získal Alois Mrštík místo správce školy a žil zde až do své smrti. Za vznikem románové kroniky Rok na vsi stojí desetiletá tvůrčí práce obou bratří. Deset let také pracoval Miroslav Krobot na dramatizaci této klasiky české literatury. Ta byla poprvé inscenována v Národním divadle v Praze roku 1993 a vycházel z ní také tvůrčí tým olomoucké inscenace. „Do původní dramatizace jsme výrazněji nezasahovali. Musela jsem text spíš lehce upravovat, aby výsledek co nejvíce sedl Moravskému divadlu a mému vidění příběhů. Vyškrtla jsem výstupy dětí, ale to jen proto, abych do celku vložila nové pohybové scény. Také některé menší postavy musely jít. Když totiž hraje celé divadlo, další herci už nejsou k dispozici a taky jeviště není přece jenom nekonečné,“ přiblížila Ryšánek Schmiedtová.

V inscenaci se představí všichni členové činoherního souboru a spolu s nimi řada hostů - dohromady více než šedesát účinkujících. V úloze Rybáře uvidíme bývalého člena olomoucké činohry Dušana Urbana. „Návrat do Moravského divadla byl velmi příjemný. Hrál jsem tu patnáct let, znám tady každé dveře. Na vrátnici mi paní vrátná řekla, jak je ráda, že jsem se vrátil do Olomouce, a já jí vysvětloval, že jsem tu jenom na chvíli. Zdraví mě vlásenkářky, garderobky, lidé z techniky, usmívají se. Těší mě, že jsem tu asi zanechal dobrý dojem, protože si mě pořád pamatují,“ řekl s úsměvem Urban. Roli s ním bude alternovat další host, činoherní a muzikálový herec Jan Vlas známý mj. z působení v Divadle Petra Bezruče. Rybářku si zahraje sólistka opery a operety Moravského divadla Elena Gazdíková. „Z opery jsem zvyklá, že nosným pilířem díla je hudba, ve které je napsané vše podstatné. V činohře se musí herec opírat o všechny dostupné informace o textu. Baví mě zažít na chvíli něco jiného, být chvíli "jen" herečkou a vyzkoušet si pracovat více a lépe s mluveným textem. Paní Janka je skvělá, dokáže vykouzlit milou pracovní atmosféru. Je nesmírně vtipná a zábavná a má o věci obrovský přehled, což je ideální kombinace pro úspěšný výsledek,“ zdůraznila Prášilová Gazdíková.  V inscenaci se představí také její kolega ze souboru Martin Štolba v roli Faráře. Bývalý ředitel Moravského divadla Pavel Hekela si zahraje Starostu. Bodrou partu chasníků a úlohy jeptišek ztvární členové a členky sboru opery a operety, zahrají si také muzikanti z orchestru Moravského divadla a zatančí sbor baletu.

Podle režisérky není žádná z rolí důležitější než ostatní. „Možná to bude znít pateticky, ale hlavní postavou jsou v Roku na vsi skutečně obyvatelé Habrůvky, lidé, žádný z příběhů pro mě není méně důležitý. Jako bych režírovala pět, možná deset Maryš, které se stále proplétají. A pokaždé mé srdce straní někomu jinému. Rok na vsi je podle mě takový zázračný nekonečný adventní kalendář – čím déle ho máte a prohlížíte, tím více čokoládiček v něm najdete,“ řekla s úsměvem Ryšánek Schmiedtová.

Choreografie se ujala Miřenka Čechová, jedna z nejvýraznějších představitelek českého tanečního a fyzického divadla. „Diváci v choreografii uvidí lehký náznak folklóru, ale také velmi spontánní a všednodenní jednání, protkané velkou dávkou energie. Cílem by mělo být, aby choreografie z představení netrčela, nýbrž, aby se stala přirozenou jevištní akcí,“ popsala Čechová. Hudbu zkomponoval básník a skladatel Ivan Acher, mimo jiné držitel Českého lva a nominací na Cenu Alfreda Radoka a Cenu české divadelní kritiky. „Hudba je rozdělena na čtyři velké hlavní vstupy, které se víceméně týkají ročních období nebo lidových zvyků, a na scénické předěly a doplňky atmosfér. Velké taneční, sborové a orchestrální téma Hody se objevuje na začátku a konci představení, vánoční velké téma, velké masopustní pijácké téma a Velikonoční téma pak přirozeně dělí vnitřní prostor představení,“ popsal Acher. Na vizuální stránce se podílí David Janošek, který již v minulosti navrhl scény pro olomoucké inscenace Louskáček – Kouzelný příběh, Cornevillské zvonky, Mamzelle Nitouche či Dům Bernardy Alby. Kostýmy navrhla oceňovaná výtvarnice a designérka Markéta Sládečková.

V rámci uvedení premiéry vznikl také krátký dokument o přípravách inscenace. Dokument budou mít diváci možnost shlédnout před každým uvedení inscenace ve foyer divadla a také na serveru YouTube. Dokument natočili Marek Pešl a Jakub Plánka z Moravského divadla Olomouc.

Další články