Zde může být vaše reklama.

Jak správně volat na tísňovou linku? Zde je pár zaručených tipů!

Jak správně volat na tísňovou linku? Zde je pár zaručených tipů!

foto: Archiv HZS Olomouckého kraje

12. 02. 2023 - 12:29

Na 11.února každoročně připadá Den tísňové linky 112. Naše okolí skrze linku 112 a 150 monitoruje Krajské operační a informační středisko HZS Olomouckého kraje, které má 40 operačních techniků a důstojníků. Ti vysílají k zásahům jednotky profesionálních, dobrovolných hasičů i speciální techniku. Řeší také leckdy kuriózní požadavky a reagují na omyly, zlomyslná volání a prozvánění. Jak správně nahlásit nebezpečnou či krizovou událost? Co přesně a jak říci našim operátorům, aby vyslali pomoc rychle tam, kde je skutečně potřeba?

Pravidlo tří otázek

Lidé, kteří hledají na tísňové lince pomoc, jsou obvykle vystaveni velkému stresu. Operátor si uvědomuje, že volající je nečekanou a mimořádnou situací otřesen, je proto na takovou krizovou komunikaci připraven. Komunikaci zefektivníte a urychlíte pravidlem tří otázek: „co, kde, kdo“. Operátorovi proto nejdříve popište k jaké situaci došlo. Po nastínění situace je třeba říci polohu, kde se nešťastná  událost odehrává a kdo na linku volá. Doporučuje se tento postup naučit také vaše děti. 

Myslete také na to, že vám musí operátor dobře rozumět. Vyhledejte klidné místo, aby váš telefonát nebyl přerušován hlukem okolí. Základem je dobrý signál. Poslouchejte pozorně také dotazy kladené operátorem a neveďte dlouhý monolog. Operátor ví na co se zeptat, aby byla pomoc účinná a potřebuje mít prostor se doptávat. Pamatujte, že hovor ukončuje až sám operátor, ví totiž, kdy má všechny potřebné informace. Také pláč, hysterie a další faktory v rozhovoru s operátorem dobré komunikaci určitě nepomohou.

Dopravní nehody

V případě dopravních nehod vždy nejprve samozřejmě zastavte a poté volejte na tísňovou linku. Po nahlášení události telefon neodkládejte, operátor může volat zpět pro upřesnění a ověření informací. Po celou dobu se řiďte jeho pokyny a nebojte se zeptat, pokud je pro vás nějaký úkon nejasný. Volejte přímo na tísňovou linku. Do hovoru nezatahujte další osoby, komunikace bývá poté nepřehledná. Volejte národní číslo 150, 155 nebo 158 v případě jednoznačného požadavku na danou složku. Mezi nejčastěji chyby patří, když oznamovatel nehody pouze letmo projížděl okolo události (nehoda, požár, zraněná osoba na zemi) a nezastavil. Má tedy málo informací o tom, co se stalo. Taktéž nepomůže, kdy oznamovatel vidí událost z velké dálky a prakticky nemá žádné informace. Určitě operátorovi práci znesnadníte zprostředkovaným voláním, kdy osoba zavolá známému či členovi rodiny a ten následně volá na tísňovou linku. Má neucelené a nepřesné informace. Mnohdy se navíc známý či někdo z rodiny nachází zcela jinde než postižená osoba.

Nezneužívejte tísňovou linku

Je také nutné si uvědomit s čím tísňová linka pomáhá. Nepleťte si ij s nemocniční pohotovostí nebo s informační linkou. Velké procento volajících také žádá PIN nebo PUK ke svému telefonnímu číslu. Oznamovatelé také požadují zásah hasičů z důvodu bezplatné služby. Zejména pro likvidace hmyzu, otevření bytu z důvodu ztráty klíčů bez přímého ohrožení apod. Operátoři v Olomouckém kraji se velmi často také setkávají s omyly a zlomyslnými telefonáty, které tvoří velkou část všech volání. Důvodem Také například tzv. „pocketcall“, tedy volání z kapsy, či hra dítěte. Rodiče žijí s přesvědčením, že když je telefon uzamčený, tak se jejich ratolest nemůže nikam dovolat. Dítě ale přitom nevědomě vytáčí opakovaně tísňovou linku. Operátoři tak často poslouchají dětské žvatlání. Zneužití tísňové linky je trestné a může skončit i pokutou.

Více informací najdete na HZS Olomouckého kraje: https://bit.ly/3jTqoOY

Další články