Zde může být vaše reklama.

Baťův kanál Prodloužení Baťova kanálu má podporu krajů. Olomouc nesouhlasí

Prodloužení Baťova kanálu má podporu krajů. Olomouc nesouhlasí

foto: olkraj.cz

24. 06. 2020 - 10:02

Zlínský a Olomoucký kraj podporují prodloužení Baťova kanálu až do Olomouce. Včera v Tovačově podepsali zástupci těchto krajů memorandum o jeho prodloužení. Olomouc s tím ale nesouhlasí. O postoji Olomouce k memorandu jsme psali již koncem dubna.

V úterý 23. června podepsali na zámku v Tovačově zástupci krajů, mikroregionů, sdružení cestovního ruchu a starostové měst a obcí memorandum o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje. Náklady na případnou realizaci budou ležet na bedrech investora stavby, kterým má být Ředitelství vodních cest ČR. 

Prodloužení Baťova kanálu je vize, kterou se teď budeme snažit naplnit. Čeká nás dlouhá cesta – musíme vyřešit řadu technických problémů, otázku financování a ekologické aspekty celého projektu. Pokud se nám to podaří, a já věřím, že ano, získá Olomoucký kraj obrovskou devizu, která bude přínosem nejen pro turistiku, rekreaci nebo vodní sporty, ale pro celý region,“ uvedl Jiří Zemánek, náměstek hejtmana Olomouckého kraje.

Záměr sepsat memorandum o prodloužení Baťova kanálu do Olomouckého kraje vznikl vloni na základě jednání s obcemi, městy a regiony. K vizi se po projednání zastupitelstev připojí Zlínský kraj, města Přerov, Kojetín a Tovačov, dále městys Dub nad Moravou, obce Lobodice, Oplocany, Věrovany, Charváty, Blatec, Kožušany-Tážaly, Troubky, Rokytnice, Uhřičice, Svazek obcí mikroregionu střední Haná, Sdružení obcí mikroregionu Království a destinační agentura Střední Morava - Sdružení cestovního ruchu.

Memorandum v současné fázi vítáme především jako dobrý podnět pro budování nové infrastruktury podél plánované vodní cesty. Střední Morava - Sdružení cestovního ruchu podporuje tento záměr, který je v souladu se současnými trendy cestovního ruchu preferující zážitky ve spojení s přírodou,“ dodal předseda správní rady Sdružení Radovan Vašíček.

Prodloužený Baťův kanál má v budoucnu zviditelnit region Hané a pomoci rozvoji vodní turistiky. Ta má totiž velký potenciál. „Letošní sezóna na Baťově kanálu je opravdu mimořádná. Po uvolnění zdravotních omezení byly téměř okamžitě zarezervovány všechny dostupné lodě na letní sezónu,“ potvrzuje zájem turistů Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.

Ne všichni souhlasí

K memorandu se zatím odmítla připojit města Kroměříž a Olomouc. Z analýzy, kteoru si nechala Olomouc loni vybracovat, vyplynuly nepříjemná omezení. Pokud by se město k memorandu připojilo, zavázalo by se k jeho podpoře. Mimo jiné by museli blokovat území, která byla pro kanál vyčleněna. Ty jsou ale součástí výstavby protipovodňových opatření, která by se musela zastavit.

Podle Tomáše Kolaříka, ředitele společnosti Plavba a vodní cesty už však připravovaný kanál není v konfilktu s olomouckou protipovodňovou ochranou, protože na žádost města by projekt skončil v přístavišti U Vodníka.

Nejistý je také přínos pro turismus. Podle analýzy je jediným účelem kanálu rekreační plavba a rekreace obecně. Předběžně vyčíslená kalkulace hovoří o 1,7 až 2,2 miliardách korun. Přičemž je nutné počítat s navýšením v průběhu stavby. U vodních staveb bývají reálné náklady oproti původním odhadům několikanásobně vyšší. Analýza říká, že za tuto částku lze podpořit cestování ruch efektivněji.

Kroměříž má zase obavu z ohrožení vodních zdrojů způsobených zásahem do koryta řeky.

Další články