Pátek 20.5. Zbyšek
Menu

Rychlodráha z Přerova do Ostravy je opět o krok blíž

Rychlodráha z Přerova do Ostravy je opět o krok blíž
Vizualizace trati

foto: Vizualizace SŽ

17. 01. 2022 - 12:58

Vlaky zde pofrčí maximální rychlostí 320 kilometrů v hodině a sloužit bude jen k přepravě osob. Jde o připravovanou stavbu vysokorychlostí tratě (VRT), která je v plánech Správy železnic označovaná jako Moravská brána a má propojit Prosenice a Ostravu. Zahájení stavby se přiblížilo, Správě železnic se podařilo uzavřít důležité smlouvy, týkající se projekčních prací.

"Příprava vysokorychlostní trati Moravská brána mezi Prosenicemi a Ostravou postoupila do klíčové fáze zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí. Vybraní projektanti ji chystají pro oba stavební úseky Moravská brána I. a II. Zároveň připraví také podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA," napsal Večerníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Dokumentace určí, kudy přesně trať povede, věnovat se bude také technologiím využitým při výstavbě a opatřením na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti VRT.

Jeden sjezd u Hranic, druhý v Ostravě-Vítkovicích

"Na zhruba 65 kilometrech nové vysokorychlostní trati se připravují dva sjezdy na konvenční železniční síť. S jedním se počítá v Hranicích a další sjezd bude do Ostravy-Vítkovic, kde vznikne údržbová základna pro servis celého úseku od Prosenic až do Ostravy. Spolu s vysokorychlostní tratí připraví projektanti také dokumentaci pro rekonstrukci železniční stanice Hranice na Moravě," dodal Gavenda.

Stavaři by se zahájením prací mohli začít podle předpokladů Správy železnic v roce 2025, první vlak, opět podle předpokladů správy, by po nové trati mohl jet už v roce 2029.

"Náklady na vybudování VRT Moravská brána se budou pohybovat v řádu desítek miliard korun. Bližší určení ceny staveb v obou úsecích vzejde právě z aktuálně zpracovávaných dokumentací pro územní rozhodnutí," uvedl  mluvčí Správy železnic Gavenda.

Správa železnic počítá s tím, že by na VRT Moravská brána jezdili soupravy s maximální rychlostí 320 kilometrů za hodinu, trať má také sloužit pouze pro osobní dopravu.

"Převedení části osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou a Přerovem, uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů u nás. Přínosné ale bude také pro regionální dopravu v Olomouckém i Moravskoslezském kraji, pro jejíž rozšíření bude možné využít uvolněnou kapacitu na koridoru," uzavřel Gavenda.

Další články