Zde může být vaše reklama.

Dům na konečné: Šedá je koaliční smlouva, zelený strom života

Dům na konečné: Šedá je koaliční smlouva, zelený strom života

21. 01. 2016 - 00:00

Pozor, jedná se o článek staršího data a pod předchozím vydavatelem novin. Uvedené informace již nemusí být aktuální.

O váznoucím výkupu domu, který stojí v cestě pokračování tramvajové trati na jižní sídliště, se už toho napsalo spoustu. Majitel dům nechce prodat, tvrdí město, ale do konce volebního období jej určitě přesvědčíme. Je to doopravdy tak, nebo existovaly i jiné cesty?

Možná. Ale ne docela. Skutečnost je totiž ta, že soukromý majitel vlastní jen polovinu domu, zatímco ta druhá patří - městu Olo-mouci. Ne, že by to mělo nějaký vliv na kvalitu nabídky ze strany města, anebo ochotu prodat ze strany majitelky. Přesto vlastnictví poloviny domu městem minimálně naznačuje, že se věc dala řešit zavčasu a jinak.

 

„Čekáme na dopis z radnice. Zatím nepřišel”

Městem vlastněnou polovinu domu má v pronájmu už šestnáct let autoškola. Ta slovy svého majitele čeká dopis z radnice, aby se do dvou měsíců vystěhovala, zatím ale čeká marně. Tak jako tak chystá stěhování na Třídu Míru. Druhou polovinu domu vlastní soukromá majitelka, které se podle všeho zdála městem nabídnutá cena nízká. K prodeji proto zatím nedošlo a tramvaj končí pár metrů od jejího domu. Jakkoli je ovšem ilustrace k tomuto článku nadsazená a tolik volného prostoru kolem na místě rozhodně nehledejte, přesto vypovídá o podstatě problému: tramvaj se dala vést jinudy, a problém nikdy nemusel vzniknout.

 

Kdy lze dům majitelce vyvlastnit a kdy ne

Eventuální vyvlastnění domu je až poslední možnost, kterou má radnice k dispozici. Aby k němu došlo, musely by nastat dvě podmínky: za prvé, stavba musí mít v Územním plánu status veřejně prospěšné stavby. Za druhé, mimo jakoukoli pochybnost nesmí existovat jiná varianta vedení trati. Především druhá podmínka je pak s ohledem na místní situaci dost na pováženou: volného travnatého prostoru mezi dotyčným domem a přiléhající panelovou zástavbou je totiž, alespoň laickým pohledem, až příliš. Už jenom tento zádrhel ale vrací úvahu ještě o krok zpět: nemohla trať skutečně od počátku vést jinudy? Je nad slunce jasné, že nejen tato závada by při variantě Rooseveltova nemusela nastat. Jenže vysvětlujte to obchodním zájmům, které v době stavby převážily, a Územnímu plánu.

 

Jak dlouho se dá čekat?

„Letos už to mělo být dole,” říká majitel autoškoly, která je pronájmu v té polovině domu, kterou vlastní město. Firma na adrese sídlí od roku 2000, v současné době čeká na pokyn k opuštění domu. Zatím zbytečně. Tramvaje jezdí po nedostavěné trati už několik let, město vždycky rádo zveřejní ve svých materiálech čísla o stoupajícím zájmu cestujících na nových linkách, a čas od času se veřejně ozve náměstek Czmero (anebo Žáček, podle toho jak jdou dějiny dál...) s tím, že věc je těsně před dotažením. Strany té současné radniční koalice nicméně voličům a obyvatelům slíbily ve svém Programovém prohlášení, že do konce jejich volebního období bude věc vyřešena; č asu ještě zbývá relativně dost, utíká ale rychle.

-vb-

 

Další články