Dnes:25°C

Zítra:24°C

Neděle 16.6. Zbyněk
Menu

Problém při stavbě? Kanál Dunaj Odra Labe má vést stejnými místy jako tangenta

Kanál Dunaj Odra Labe má vést stejnými místy jako tangenta

foto: archiv redakce

26. 05. 2019 - 06:01

Plánovaná a opět odložená stavba Východní tangenty dříve nebo později narazí na další oříšek. Pod Svatým Kopečkem má totiž v přibližně stejné trase vést kanál Dunaj Odra Labe.

Za chválkovickým fotbalovým hřištěm by tak vedl až sto metrů široký kanál, po kterém by se proháněly více než stometrové nákladní lodě. vybudování kanálu je přitom v plánu v rámci poslení, čtvrté etapy celého projektu. Dokonalý paradoxem celé plánované stavby je skutečnost, že podle námi dotázaných státních orgánů spolu připravované projekty východní tangenty a průplavu nemluví a jeden ve svých plánech nepočítá s druhým.

Není to mrtvý projekt, jak si mnozí myslí. Intenzivně se na něm pracuje
Zastáncem kanálu je dlouhodobě prezident Miloš Zeman, není ale jediný. Vlády dotčených zemí na projektu intenzivně pracují. Poslední významný krok se stal v roce 2016. Tehdy ministři ČR, Polska a Slovenska podepsali ve Varšavě memorandum o přípravě vodního koridoru Dunaj­‑Odra­‑Labe. „Je dôležité, aby došlo k zhusteniu vodných spojení, aby vodná doprava postupne mohla konkurovať nákladnej doprave na našich cestách, zvlášť pri preprave tovarov na veľké vzdialenosti. Preto musíme spojiť sily v rámci V4, posilniť spoluprácu a pustiť sa do realizácie cezhraničných projektov,” uvedl tehdy například slovenský ministr dopravy Arpád Érsek. Kritici stavby se mimo jiné soustředí právě na úsek Přerov - Pardubice, který je podle jejich slov mimořádně finančně náročné zbudovat. K realizaci je přitom naštěstí ještě velmi daleko - prosincové mezinárodní setkání pracovní skupiny pro tento koridor potvrdilo, že česká strana teprve tvoří studii proveditelnosti. Česká delegace na něm podala informaci o podepsání smlouvy na zpracování Studie proveditelnosti vodního koridoru DOL, jejímž účelem je prověření dopravní, vodohospodářské, energetické a rekreační funkce. Studie proveditelnosti řeší jednotlivé technické, organizační a finanční aspekty ve variantách, přičemž tyto varianty budou porovnány. Byla ustanovena meziresortní pracovní skupina, která bude připomínkovat jednotlivé etapy Studie DOL.

Vlastimil Blaťák
Autor: Vlastimil Blaťák

1 komentář

Karel 27.05.2019, 11:22

Stop kanálu DOL

Tento nesmyslný projekt bude sloužit Číně, protože jejich heslem je, celý svět pod jednu střechu.

Další články