Dnes:16°C

Zítra:16°C

Sobota 1.10. Igor
Menu

Rozšíření na Nové Sady Pokračování tramvajové trati se vrací do návrhu rozpočtu

Pokračování tramvajové trati se vrací do návrhu rozpočtu

foto: archiv redakce

10. 12. 2019 - 09:41

Obyvatelé olomoucké čtvrti Nové Sady a okolí se možná již brzy dočkají zlepšení městské hromadné dopravy ve svém bydlišti. Můžou se těšit na cestování tramvají. Pokračování tramvajové trati na Nové Sady se totiž vrátilo do návrhu rozpočtu. Rozhodlo se o tom na včerejším jednání Rady města Olomouce.

Do návrhu rozpočtu pro rok 2020 se vrací druhá etapa výstavby tramvajové trati na Nové Sady, Jedna z největších investičních akcí posledních let by měla odstartovat v první polovině příštího roku, pokud ovšem upravený návrh rozpočtu projde v pátek 13. Prosince jednáním městského zastupitelstva. Ještě v listopadu to přitom vypadalo, že napjatý rozpočet zařazení tramvajové trati na rok 2020 nedovolí.

Rada města důkladně zvážila záměr a došla k závěru, že tuto investiční akci město dokáže i v nelehké ekonomické situaci realizovat, pokud současně omezí provozní náklady magistrátu a některé další méně důležité investice. „Dokončíme probíhající zakázku na výběr zhotovitele a doložíme dotačnímu úřadu nezbytné dokumenty tak, abychom získali dotaci. Pokud všechno půjde hladce, tak na jaře příštího roku bychom mohli projít administrativním procesem a mohlo by se začít stavět. Ta akce je rozpracována na osmnáct měsíců,“ řekl olomoucký primátor Miroslav Žbánek. „Součástí akce je také výměna kanalizačních sítí, které vyžadují rekonstrukci. Je to poměrně rozsáhl stavba,“ podotkl.

„Druhou etapu tramvajové trati považuji za velmi důležitou, proto jsme ji vrátili do hry. Dalším důvodem, proč stavbu neodkládat, je fakt, že v příštím plánovacím období už nebude DPH uznatelnou částí nákladů a výše dotace EU bude maximálně 70 procent, což by v důsledku znamenalo, že případná dotace pro město by byla o několik desítek milionů korun nižší,“ řekl investiční náměstek primátora Martin Major.

K situaci se vyjadřuje také Dopravní podnik města Olomouce (DPMO). Situaci pro Hanácký Večerník okomentovala mluvčí podniku Martina Krčová.

"DPMO vítá informaci, že zástupci města našli v městském rozpočtu na příští rok finanční prostředky na realizaci II. etapy tramvajové tratě na Nové Sady. Současně bude moc DPMO realizovat i svoji část projektu a to odstavy tramvají na ulici Jeremenkova," řekla.

Celá akce má již dokončenou projektovou dokumentaci a na odboru dotačních projekt je už připravená i žádost o dotaci, kterou město podá Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Dotace se bude týkat dvou spojených investičních akcí. Jednou z nich je samo prodloužení tramvajové trati na Nové Sady, druhou pak vybudování nové odstavné plochy pro tramvaje. To by mělo vzniknout ve Fibichově ulici a spolu se státní dotací ji bude financovat Dopravní podnik města Olomouce.

Pokud změnu rozpočtu schválí zastupitelstvo a tramvajová trať do něj bude zařazena, může realizace akce začít v první polovině příštího roku. „Samozřejmě by akce začala až poté, kdy bude jisté, že získáme onu státní dotaci, bez prostředků z dotace by to nebylo vůbec reálné,“ upozornil primátor Žbánek. Dodal, že je přesvědčen o smysluplnosti zařazení projektu do rozpočtu, byť bude město muset v budoucnu hospodařit velmi odpovědně. „V příštích přibližně deseti letech nás čeká velmi úsporný provoz, minimalizování provozních výdajů a snížení splátek úvěrů. Teprve potom může být ekonomická kondice města lepší,“ dodal Mirek Žbánek. Ujistil ale, že radnice bude i při úsporném provozu plnit své závazky v oblasti péči o komunikace, veřejný prostor, zeleň, rozvoj městských částí a další standardní součásti chodu města.

 

Další články