Zájemci o eurobankovku stáli frontu až za radnici
Překvapivý tah olomoucké radnici vyšel. Pro dny oslav 20. výročí vstupu do EU zvolila zajímavost,…
11. 10. 2023 - 10:09
Palackého, Litovelská, třída Míru. Trojice navazujících ulic, tvořící páteřní městskou komunikaci mezi centrem města a Neředínem, čekají klíčové změny v dopravě. Do konce tohoto desetiletí by tudy měla procházet zbrusu nová tramvajová trať a zásadně by se měl změnit i vzhled ulic. Část Palackého od zubní polikliniky k náměstí Národních hrdinů plánuje vedení města přeměnit na pěší zónu.
Radní chtějí využít plánované rekonstrukce dosluhující tramvajové trati k zásadní přeměně celých uličních profilů. „Zklidnění dopravy, zvýhodnění cyklistů a chodců, vybudování cyklostezek po obou stranách vozovek, rozšíření chodníků, výsadba stromořadí v některých částech ulic, přeložky zastávek MHD a regionální dopravy,“ nastiňuje plány náměstek primátora Tomáš Pejpek.
Na jeho popud vznikla studie, kterou minulý týden představila veřejnosti brněnská architektonická kancelář Maaus. Z ní mimo jiné vyplynulo, že bude pro běžnou dopravu zaslepena Palackého ulice a automobily jedoucí směrem z centra nebo od tržnice na Neředín budou muset volit trasu kolem zimáku po Legionářů, Hynaisově, Wellnerově a teprve zde najedou na Palackého. Opačnou cestou se musejí vydat v protisměru. Otázkou je, zda tato změna nezpůsobí kolaps už tak přetížené křižovatky Legionářů, Hynaisova, Studenstká (u Billy). Náměstek Pejpek tvrdí, že situaci vyřeší plánovaný kruhový objezd.
V prostoru od náměstí Hrdinů k zubní poliklinice na Palackého má vzniknout pěší zóna s posezením, zahrádkami a vodním prvkem. Klidovou částí budou projíždět tramvaje, ale i autobusy městské a regionální dopravy. Ty budou mít zastávky přeloženy z třídy Míru k Čechovým sadům. U zastávky MHD Nádraží město vyrostou retardéry s dlouhými vyvýšenými plochami, aby se cestující bezpečněji dostali k tramvajím.
A jaké další kroky město plánuje? Architekti nyní zapracují do studie připomínky odborníků i veřejnosti a jejich výstup by měl sloužit již příští rok jako podklad pro výběrové řízení na projektovou dokumentaci ke stavbě. Ta by měla být hotova do tří let. Mezitím musí radní vymyslet, kde sehnat na zásadní rekonstrukci ulic peníze. Na setkání s veřejností padlo, že částka dosáhne zhruba miliardy korun. Samotná přestavba trati musí být hotova do roku 2029, protože jinak nesplní kritéria dotačního titulu. Pokud tedy město peníze nesežene, zůstanou smělé plány jen v rovině snů a rekonstrukce ulic se zpozdí jistě o několik desetiletí.
Překvapivý tah olomoucké radnici vyšel. Pro dny oslav 20. výročí vstupu do EU zvolila zajímavost,…
Váží čtyři gramy, na výšku má zhruba pět milimetrů a na délku necelých pět centimetrů. Jako první…
Obyvatele Olomouce a okolí čeká velmi rušný závěr týdne, protože se ve městě sešlo v jednom termínu…
Dlouhých 72 hodin trvalo zrození mláděte kondora královského, jemuž na svět pomáhalo několik…
Tornáda neboli pantografy, které cestující po dlouhá desetiletí vozily po příměstských a…
Nejen do zamořených a hořících budov, do vykolejených vlaků nebo zatopených objektů se musí dostat…