Zde může být vaše reklama.

DOKONČENÍ OBCHVATU Řidičům se uleví, kolony u Globusu do dvou let skončí

Řidičům se uleví, kolony u Globusu do dvou let skončí

foto: ŘSD

21. 02. 2024 - 10:36

A je to potvrzeno! Problematický kruháč u Globusu, kde se potkává dálková kamionová doprava s místními řidiči směřujícími do obchodního centra či okolních obcí, by se za dva roky měl stát běžnou místní okružní křižovatkou. Ještě tento měsíc se začne stavět nový kus dálnice, která se z jižní strany od Mohelnice vyhne Křelovu a napojí se na stávající obchvat směrem Ostrava a Brno mimo křížení u Globusu.

Po dlouhých fázích příprav vybralo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve výběrovém řízení sdružení společností Eurovia CZ a M – Silnice, které zakázku na stavbu vyhrálo. Zhotovitel smlouvu podepsal a slavnostní zahájení aktuálně vychází na 27. února,“ řekl Hanáckému večerníku mluvčí ředitelství Miroslav Mazal s tím, že konsorcium zvítězilo s nabídkovou cenou 838 miliónů korun za výstavbu úseku dlouhého 3,2 kilometru.

Stavba bude poměrně složitá, vzniknout na ní má celkem 94 objektů, jako jsou křižovatky, mosty, zdi a podobně. ŘSD ji však hodlá otevřít v roce 2026, aby co nejdříve vyřešilo úzké hrdlo u Globusu, kde se často tvoří dlouhé kolony. Páteřní komunikace spojující Prahu a východní Čechy s Moravou a Slovenskem, by tak měla být od Mohelnice po Lipník průjezdná bez přerušení.

Již v minulých měsících začala příprava stavby – specialisté zde prováděli archeologický (viz foto) a pyrotechnický průzkum, vytyčovali trasu a přemisťovali zeminu z budoucí dálnice. Zároveň ŘSD čekalo, zda se proti výsledku výběrka neodvolá některý z neúspěšných uchazečů o zakázku. To se nakonec nestalo.

Plány na stavbu západního obchvatu Olomouce se datují do roku 1989. Více než tři desítky let se ale nemohli politici, odborníci a ekologové dohodnout na variantě, kudy má trasa vést právě kolem Křelova. V roce 2007 se nakonec postavila alespoň první bezproblémová část ze Slavonína, čtyřproudá silnice ale končila kruhovým objezdem u Globusu.

Provizorní varianta slouží neuvěřitelných 17 let dodnes, ale za cenu toho, že ve špičkách tu tráví řidiči desítky minut ve frontách a policisté v problémovém místě evidují řadu těžkých dopravních nehod, často i hromadných.

Další články