Dnes:16°C

Zítra:16°C

Sobota 1.10. Igor
Menu

Práce už začaly Rychleji do Uničova za 3,7 miliardy korun

Rychleji do Uničova za 3,7 miliardy korun

foto: Vlastimil Blaťák

20. 07. 2019 - 11:00

Správa železniční dopravní cesty vypsala dlouho očekávaný tendr na jednu z největších zakázek posledních let. Za 3,66 miliardy korun hledá firmu, která zmodernizuje a elektrizuje trať z Olomouce do Uničova. Vlaky zde mají od roku 2021 jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu. I přes chystané přepínání napájecích soustav bude trať pod stejnosměrným proudem.

„Zahájení prací proběhlo letos v červnu, ukončení očekáváme v prosinci 2021,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Dosud byla na trati maximální rychlost 90 kilometrů v hodině. SŽDC plánuje v budoucnu zelektrizovat a modernizovat i další úsek trati z Uničova do Šumperka. Trať projde kompletní modernizací včetně úpravy zastávek a stanic, budování nových nástupišť, přístřešků, stovek metrů modrého zábradlí či nového informačního systému. V úseku s rychlostí až 160 km/h se počítá s kompletní náhradou všech mostních ocelových konstrukcí s prvkovým upevněním kolejnic (mostnice) za mosty s průběžným kolejovým ložem.
Jde o první trať, která je vedena jako regionální, kde SŽDC zavede dosud maximální možnou rychlost na české železnici.

Z Olomouce do Uničova za 17 minut
Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut. Kromě vyšší rychlosti je zkrácení jízdních dob plánováno i díky zavedení spěšných vlaků. Zastávkové vlaky pojedou 32 minut. Dosud jezdí vlak z Olomouce do Uničova za 37 až 42 minut. Délka trasy je 29 kilometrů.
Cestující čeká hlavní vlna výluk až příští rok, harmonogram prací počítá na letošek hlavně s přípravnými pracemi podél tratě. Projektovou dokumentaci připravilo sdružení firem Moravia Consult, Sudop Praha a Sudop EU (všechny patří do Sudop Group). SŽDC nakonec uhájila u ministerstva dopravy změnu plánů na napájení. I když ministerstvo dopravy schválilo materiál, ve kterém počítá s postupným přechodem celé železniční sítě na střídavý proud, nově elektrizovaná trať bude na stejnosměrný proud. Trať ale bude částečně připravena na přechod na střídavou soustavu. Studie proveditelnosti přitom na trati počítala se střídavým proudem, SŽDC přišla ale s řadou důvodů, proč nakonec zůstane u stejnosměru. Jedním z nich je nedostatečná napájecí kapacita pro hlavní koridor v Olomouci. Napájecí stanice na modernizované trati tak mají pomoci koridoru.
Projektování modernizace navazujícího úseku Uničov – Šumperk už běží. Po dokončení celé modernizace vznikne alternativní objízdná trasa pro hlavní koridor Praha – Česká Třebová – Přerov.

Další články