MOCH

SANACE BENZENU POKRAČUJE Vlaky se vrátily na trať u Hustopečí

Vlaky se vrátily na trať u Hustopečí

foto: HZS Olomouckého kraje

16. 06. 2025 - 13:41

Správa železnic obnovila železniční provoz na důležité trati mezi Hranicemi na Moravě a Valašským Meziříčím, kterou na konci února přerušila nehoda nákladního vlaku převážejícího benzen. První vlaky mohly znovu vyjet po trati u Hustopečí nad Bečvou v neděli odpoledne. Sanace ekologických škod bude pokračovat i v dalších měsících.

„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první část oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 milionů,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Při havárii 28. února vykolejil vlak převážející benzen, následný požár zasáhl 15 ze 17 vozů. Na místě zasahovalo téměř 450 hasičů Správy železnic. Jedni z prvních byli u nehody hasiči Správy železnic, kteří zásah popisují jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla.

Na místě havárie nyní pokračují sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí asi 250 tun benzenu.

„Od začátku je naším cílem zabezpečit situaci tak, aby havárie měla co nejmenší dopad na zdraví lidí i zvířat a životní prostředí, a to se také daří. Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit tzv. izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 % uniklého benzenu,“ popsal ministr životního prostředí Petr Hladík. „Teď je prioritou sanačních prací odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu,“ dodal Petr Hladík.

Ve zkušebním provozu jsou speciální filtry s aktivním uhlím, které umožní čerpání a čištění kontaminované vody. „Za hodinu zvládnou filtry s uhlím vyčistit zhruba 21 m³ kontaminované vody. Podle odhadu sanační společnosti se odvezlo k likvidaci (do společnosti DEZA) celkem cca 95 tun benzenu a více než 4 000 m³ odpadní vody. Od zahájení provozu prošlo celkem přes sanační technologii více než 1 000 m³ kontaminované vody,“ doplnil ministr.

I přes výrazné omezení rizik zůstává situace v místě havárie vážná. V oblasti platí stav nebezpečí, který má trvat minimálně do 26. června 2025. Česká inspekce životního prostředí navrhla jeho prodloužení o další měsíc. Stále platí zákaz vstupu do bezprostředního okolí nehody a k vodní nádrži č. 6.

„Jsem nesmírně rád, že se nám za pomoci Hasičského záchranného sboru ČR, Správy železnic a dalších institucí podařilo to, co v prvním měsíci vypadalo jako téměř nemožné. Havárie se z pohledu vlivu na životní prostředí stala snad na tom nejhorším místě – na propustném štěrkopískovém podloží a 30 metrů od vodní nádrže. Díky společnému zásahu unikla z více než 1 000 tun benzenu mimo místo havárie méně než tři procenta nebezpečné látky,“ uvedl ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček a dodal: „Z unikátních řešení, která zde byla použita pro záchranu životního prostředí, se od České republiky bude v budoucnu učit celý svět.“

Další články