Zde může být vaše reklama.

PARKOVACÍ REVOLUCE Připravte se: změny v parkování startují už od září

Připravte se: změny v parkování startují už od září

foto: olomouc.eu

18. 08. 2023 - 10:23

Nový systém parkování začne od září nabíhat v Olomouci. Primárně se dotkne centra města, sekundárně ale ovlivní situaci v celé Olomouci. Radnice zdůrazňuje, že systém bude nabíhat postupně, aby si na něj mohli řidiči zvyknout. První změnou je v září konec klasických parkovacích karet za oknem auta i možnost parkovat s nimi kdekoliv ve zpoplatněné zóně. Postupně se začnou lišit podmínky pro rezidenty a návštěvníky města.

Ve finále bude město rozdělené na čtyři druhy oblastí s podstatně odlišnými poplatky za parkování. Nyní jsou zóny dvě, A a B, na jaře příštího roku k nim přibydou další lokality, kde se začne platit parkovné za krátkodobé i dlouhodobé stání. Zóny C a D budou vznikat v celkem čtyřech fázích od dubna 2024 do února 2025. „Změna režimu parkování v zónách A, B, C a D se dotýká tisíců občanů a motorových vozidel. Proto je nezbytné celý proces rozčlenit do menších celků, které nezahltí přípravné týmy a správce parkovacího systému,“ vysvětlil v Olomouckých listech Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta.  

Poplatky pro rezidenty budou v obou nových zónách nízké. V zóně C ročně rezidenti zaplatí 600 korun, v zóně D, což jsou ponejvíce sídliště, zaplatí lidé jen sto korun ročně. Odlišné jsou už ale ceny pro místní podnikatele a návštěvníky města. Ti, kteří v místě podnikají, zaplatí za auto v zónách C i D ročně 12 tisíc korun, tedy stejně jako v případě zón A a B.

KONEC KARET ZA OKNEM

Od září končí vydávání fyzických parkovacích karet, které nahradí digitální povolení. „Nová parkovací oprávnění se budou vydávat už pouze elektronicky. Už nebude nutné mít za oknem fyzickou kartu, vše bude nově vázáno na registrační značku vozidla. Stejně jako krátkodobé lístky zakoupené v parkovacích automatech,“ upřesnil Martin Luňáček.

„Od digitalizace celého procesu si slibujeme zejména jeho zjednodušení pro řidiče, kteří už nebudou muset chodit na úřad. Parkovací kartu si vyřídí z pohodlí domova. Samozřejmě až ve chvíli, kdy jim skončí platnost té stávající karty. Díky tomu bude možné rozložit nápor žadatelů o nová oprávnění do delšího časového úseku,“ vysvětlil v Olomouckých Listech náměstek primátora Tomáš Pejpek. Podle něj tak po zavedení systému do praxe bude snadnější kontrolovat, zda v centru města parkují pouze ti, kteří na to mají nárok. Zaplacení bude u jednotlivých aut kontrolovat dohledový vůz městské policie vybavený kamerovým systémem.

Důležitou změnou je také to, že nově vydaná oprávnění již nebudou platit v celé zóně, tak jak bylo dříve zvykem, ale pouze v určité oblasti. Důvodem je snaha redukovat zvýhodněné parkování jen na jednu oblast, aby vlastnictví dlouhodobé karty neposkytovalo volné parkování ve velké části města. „Žadatelé ze zóny A, kde je nedostatek parkovacích míst, si ale mohou vybrat ještě jednu z oblastí v zóně B, aby se zvýšila jejich šance na zaparkování,“ doplnil Martin Luňáček.

ABY SI LIDI ZMĚNILI TRVALÉ BYDLIŠTĚ

Řidiči s trvalým bydlištěm v dané lokalitě mohou získat dlouhodobé parkovací oprávnění za nejlepších podmínek. „Jedním z cílů je motivovat lidi dlouhodobě žijící v Olomouci, aby si zde přehlásili trvalé bydliště, což pozitivně ovlivní rozpočtové příjmy města,“ potvrdil ekonomický náměstek primátora Otakar Štěpán Bačák. Pro rezidenty v zónách A a B se cena ročního oprávnění pro první auto zvedne z jednoho na dva tisíce korun a abonenti nově zaplatí 12 tisíc korun. Výrazně dražší bude parkovného za druhé a další auto. V tomto případě zaplatí rezidenti 16 tisíc a abonenti 18 tisíc korun ročně. To se vztahuje na osobu, nikoliv na domácnost, takže v rodině se dvěma auty je možné napsat na každého z partnerů jeden vůz za základní sazbu. V takovém případě ročně zaplatí rodina za dvě auta čtyři tisíce korun.

„Nastavení pravidel v zónách C a D není tak přísné, jako v oblastech A a B. Přece jen už nejsme v centru města a parkovacích míst je zde o něco více. Lidé zde budou moci parkovat hodinu denně zdarma a každý rezident získá také kredit 100 hodin ročně, který může volně přidělit na konkrétní čas libovolné SPZ ve své zóně,“ vyjmenoval výhody Tomáš Pejpek. Ze stejného důvodu si budou moci v zóně C zaplatit dlouhodobé oprávnění také návštěvníci.

Nový systém výrazně odliší režim v zónách C a D. Širší centrum města, zónu C, od rána zahlcují auta lidí, dojíždějících do Olomouce za prací. Na sídlištích, v zóně D, je zase největší problém zaparkovat přes noc. Doba regulace v zóně C bude tedy stejná jako v centru města v zóně A a B, v zóně D se bude platit od neděle do čtvrtka mezi pátou hodinou odpoledne a šestou hodinou ráno.

VYBRANÉ PENÍZE ZPĚT DO DOPRAVY

Před spuštěním nových zón se ještě musí upravit nařízení o placeném parkování, zavést systém na automatické zpracování přestupků, rozšířit parkovací portál, personálně posílit odbor dopravy, upravit dopravní značení i nainstalovat nové parkovací automaty a rozšířit možnost plateb přes webovou aplikaci a SMS.

Společně se zavedením parkovací politiky vzniká na radnici fond mobility, kam mají směřovat veškeré peníze vybrané za parkování ve městě. To znamená, že i případné parkovací domy nebo odstavná parkoviště by mohla vzniknout právě z vybraných peněz.

Právě tuto ideu ale kritizuje opozice, která zdůrazňuje, že nejprve měla být vybudána dostatečná parkovací kapacita na okrajích Olomouce a až pak se měla spustit nová parkovací politika v širším centru. "Ne že by nebylo třeba otázku parkování nijak řešit, ale třeba by to bylo lepší domyslet do všech důsledků a předejít problémům, které velmi pravděpodobně přijdou," reaguje na sociálních sítích například Martin Major. 

Další články