Zde může být vaše reklama.

KTERÝ ARGUMENT JE VÍC? Voda nebo obchvat města? Hra o východní tangentu pokračuje

Voda nebo obchvat města? Hra o východní tangentu pokračuje

foto: olomouc.eu

14. 04. 2023 - 09:48

Budou východní částí Olomouce nadále projíždět tisíce vozidel, které nemají cíl ve městě, ale skrz Hodolany, Chválkovice a další čtvrti jen míří ke vzdálenějším cílům? To záleží na tom, zda se v budoucnu uskuteční stavba východní tangenty, která má tranzitní dopravu vyvést mimo zástavbu a obytné části Olomouce. Brání jí ochranné pásmo vodních zdrojů pro společnost Olma. Toto pásmo v místě existovalo už dříve a v roce 2020 ho na podnět Olmy odbor životního prostředí magistrátu výrazně zpřísnil.

Problém lze zjednodušeně pojmout jako spor dvou veřejných zájmů – ochrany vodních zdrojů a zajištění dopravní obslužnosti města. Do vypjaté situace nyní přibyla i vyjádření dvou ministerstev – životního prostředí a dopravy. Pikantní rozměr nové situaci dodává fakt, že přímo ministr životního prostředí označil rozšíření ochranného pásma za chybné.

„K tomu pochybení došlo už v době vyhlášení ochranného pásma vodního zdroje,“ uvedl pro Českou televizi ministr životního prostředí Petr Hladík a dodal: „Není standardní, aby orgán státní moci přenesl jakési právo veta na soukromou společnost.“ Toto právo veta je myšleno tak, že o tom, co by se na chráněném území smělo postavit, totiž za dané situace může rozhodovat právě Olma. V dopise zainteresovaným stranám navíc výslovně ministr Petr Hladík označuje část posledního rozšíření a zpřísnění ochranného pásma za nezákonné: „„S ohledem na vše výše uvedené máme za to, že dotčený vodoprávní úřad by měl postupovat podle § 30 odst. 1 vodního zákona a ochranné pásmo z moci úřední změnit, resp. změnit rozsah činností, které jsou ve stávajícím OPVZ zakázány či omezeny tak, aby byla odstraněna nezákonnost opatření obecné povahy, jak je popsána v tomto dopise výše. Zejména by tedy měla být odstraněna podmínka výkonu určitých činností v OPVZ kladným stanoviskem soukromého subjektu, společnosti OLMA a.s“.

Odbor životního prostředí olomouckého magistrátu, který před dvěma a půl roku kritizované rozšíření ochranného pásma vydal, teď žádá ministerstvo o poskytnutí prováděcí vyhlášky, jak reálně má vypadat ochrana vodních zdrojů.

Východisko ze situace hledá také investor, kterým je ministerstvo dopravy. To naznačuje ochotu znovu otevřít již na podzim uzavřeny proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí EIA, který stavbu tangenty za splnění daných podmínek povoluje. Důležitou otázkou je například nalezení cesty k tomu, aby se nákladné vybudování náhradních zdrojů vody pro Olmu hradilo z veřejných financí. „Jako investor zvážíme, co můžeme v té věci udělat, a co by například další podmínka, zapojená do procesu EIA, mohla přinést pro další průběh přípravy stavby,“ uvedl na konto projektu východní tangenty ministr dopravy Martin Kupka při nedávné návštěvě Olomouckého kraje. 

Společnost Agrofert, jejíž součástí Olma je, už pro Českou televizi avizovala, že je ochotna hledat společně s dalšími zainteresovanými stranami všestranně schůdné řešení.

Hanácký Večerník bude vývoj složité situace sledovat.  

Další články