Zde může být vaše reklama.

Symbol kapky Dolej si vodu v Olomouci zdarma

Dolej si vodu v Olomouci zdarma

foto: Lukáš Blokša

27. 10. 2019 - 12:00

Potkáváte při svých toulkách Olomoucí symbol modré, či bílé kapky s nápisem Dolej si a nevíte, o co jde? Tak teď už budete! Protože každý podnik, který je některou z těchto nálepek polepený, vám nabízí, abyste si právě u něj nechali natočit kohoutkovou vodu zcela zdarma. Jedná se o projekt, který před rokem a půl rozjela univerzitní studentská organizace Udržitelný Palacký. Do Olomouce jej přivezla jedna z členek spolku Helena Škrdlíková, která se s něčím podobným setkala v britském Bristolu. Inspirace byla na světě, chtělo to vymyslet, co bude dál.

„Při návštěvě Bristolu mě zaujaly modré nálepky na dveřích kaváren s nápisem Refill: Free tap water. Byla jsem moc vděčná, že si na dlouhou cestu do Manchesteru můžu nechat dopustit vodu u baru v kavárně a nemusím bojovat s kohoutky na záchodech,“ vysvětluje Škrdlíková původní myšlenku.

Nápad vznikl už na jaře 2017 díky tomu, že se Helena na svém zahraničním studijním pobytu zúčastnilo konference o tom, jak se dá žít s co nejmenším plýtváním zdroji. A shodou okolností tam mluvila právě zakladatelka projektu dolívání kohoutkové vody pro každého zdarma.

„Dalším impulzem pro mě bylo vyhlášení soutěže Univerzita městu, kterou vyhlásila naše Univerzita Palackého a slibovala v něm podporu projektů, které zpříjemní život v Olomouci,“ doplňuje Škrdlíková.

Podporu pro svůj projekt získala a ihned po návratu z Velké Británie na něm spolu s dalšími členy spolku Udržitelný Palacký začala pracovat. Už v květnu se začali ozývat podniky z celé České republiky a tak se původně olomoucký projekt rozšířil po celém Česku. Projekt vzbudil v Čechách i na Slovensku veliký ohlas. Členům spolku denně napíše kolem pěti podniků, které by se chtěli zapojit, nebo dobrovolníků, kteří mají zájem projekt rozšířit ve svém městě.

„Do dnešních dnů jsme rozdali stovky nálepek, podniky označené jako Dolej si už může člověk najít kromě Olomouce také v Hradci Králové, Prostějově, Pardubicích, Praze, Brně, Zlíne a třeba také Chocni a Holešově,“ je pyšná Škrdlíková.

„Důležitým pro úspěch byla jednoduchost celého projektu. Podnik nám napíše, dostane nálepku, tu si dá na dveře a my je přidáme do mapy, kde si jej žízniví lidé mohou pohodlně najít,“ uzavírá Škrdlíková. 

Další články