Hasiči nacvičovali záchranu osob z vyhlídkové věže v zoo
Nejen do zamořených a hořících budov, do vykolejených vlaků nebo zatopených objektů se musí dostat…
16. 10. 2019 - 20:00
Bude to rok, co odborníci z Univerzity Palackého zkoumají oblast a situaci kreativních průmyslů na Olomoucku. Během včerejší panelové diskuze v Jazz Tibet Clubu pak s výsledky jejich dosavadního snažení seznámili zástupce z města, ale také představitele kreativních subjektů. Dali jim také sérii doporučení, které se dají udělat už během projektu. Ten má pokračovat do konce příštího roku, kdy se na světlo světa dostane finální studie s návrhem konkrétních opatření.
Mezioborový řešitelský tým složený ze zástupců přírodovědecké, filozofické a pedagogické fakulty UP provádí v průběhu roku 2019 intenzivní výzkum, jehož cílem je zjistit motivace aktérů tzv. kulturních a kreativních průmyslů (KKP) v Olomouci. Na základě analýzy současného stavu, osobních rozhovorů a série 12 kulatých stolů (intenzivních setkání v rámci konkrétních odvětví, např. film, hudba, divadlo, IT apod.) tým v tuto chvíli definoval silné a slabé stránky Olomouce z pohledu kreativně založených firem a jednotlivců. Následně byly pojmenovány důvody, které stojí za odlivem talentovaných mozků z Olomouce (tzv. brain drainu), a identifikovány motivace, jež mohou napomoci k udržení a zvýšení počtu kulturních a kreativních firem či jednotlivců v Olomouci (tzv. brain gainu).
„Zástupcům magistrátu, expertům a subjektům spadajícím do oblasti KKP jsme představili příležitosti a doporučení, jak můžou, již v tuto chvíli, město, univerzita i subjekty tuto kreativní oblast podpořit,“ uvedl hlavní řešitel projektu Rostislav Nétek. Konkrétní poznatky na příkladu dobré praxe města Zlína představil Dušan Sviečka (Zlínský kreativní klastr), Richard Vodička (design cité +) demonstroval kreativní přístupy v podnikání, kdy lze prostřednictvím drobných prvků měnit tvář města, a Michal Bubeník (Headcourse) seznámil přítomné posluchače se zásadními nedostatky aglomerace pro budování kariéry u kreativně založených odvětví. Hlavní částí více než dvouhodinového setkání byla panelová diskuze se zástupci města, a to za účasti primátora Miroslava Žbánka, předsedy kulturní komise Roberta Runtáka, předsedy komise smart city a IT Luďka Janáka a vedoucího oddělení kultury Radima Schuberta. Zmiňované zástupce města doplnil v panelu také odborný gestor programů Technologické agentury ČR Marcel Kraus, ředitel Okresní hospodářské komory Olomouc Radim Kašpar a zástupci UP.
Jak panelová diskuze, tak následná debata pro veřejnost přinesla iniciální dialog zainteresovaných stran a formulovala adekvátní otázky, týkající se konkrétních budoucích kroků s jasným cílem zamezit odlivu talentů z regionu. „Naše iniciativa si neklade za cíl kritizovat současný stav, ale podat konkrétní návod složený ze série často drobných, nízkonákladových opatření, jež v Olomouci pomohou udržet talenty a maximálně využít lidský kapitál k proměně image města,“ shrnul setkání Petr Bilík, prorektor pro vnější vztahy UP.
Projekt s názvem Výzkum motivací aktérů kreativních průmyslů v olomoucké aglomeraci a návrh strategie pro posílení segmentu je finančně podpořen z programu ÉTA Technologické agentury ČR a bude pokračovat v roce 2020 plošným dotazníkovým šetřením v oblasti kreativních odvětví. Výsledkem bude návrh a realizace konkrétních opatření pro Olomoucko včetně vytvoření specializované mapy zachycující migraci aktérů kreativních odvětví.
Nejen do zamořených a hořících budov, do vykolejených vlaků nebo zatopených objektů se musí dostat…
Na dnešek připadá Světový den zdraví a organizace IFMSA CZ, která zapojuje studenty medicíny do…
Nejslavnější olomoucká památka, barokní Sloup Nejsvětější Trojice, se brzy skryje pod lešením. Od…
Vesmír a tisíce květin v jedinečných floristických aranžmá. Tyto dva světy v sobě spojí hlavní…
Neotřelý pohled do zákulisí olomoucké zoologické zahrady na Svatém kopečku přináší unikátní výstava…
Oblíbená cesta přes Bělidla, kudy si řada řidičů zkracuje cestu z Pavlovické nebo Divišovy ulice…