Dnes:28°C

Zítra:30°C

Čtvrtek 29.7. Marta
Menu

Olomoucký NH hotel těžký rok zvládl, investuje 150 milionů

Olomoucký NH hotel těžký rok zvládl, investuje 150 milionů

foto: Archiv NH hotelu Olomouc

17. 03. 2021 - 12:00

Psal se leden roku 2020 a my jsme v Hanáckém Večerníku přinesli rozsáhlý rozhovor s Tomášem Rouskem, hoteliérem roku 2017 a především tím, kdo vnesl život olomouckému NH hotelu. Je to právě Tomáš Rousek, dlouholetý generální ředitel hotelu, komu můžeme vděčit za vysoký standard a mnohá ocenění. A že jich na Hanou již pěkná řádka doputovala. Stejně tak vyniká svým jedinečným přístupem a dělá dobré jméno Olomouci daleko za hranicemi našeho regionu. Když jsme dělali rozhovor v lednu, nikdo z nás netušil, čeho se následně dočkáme. Po více než roku jsme si tedy zopakovali příjemné a neformální setkání a vyzpovídali jej, co se za tu dobu událo a jak na vše nahlíží. Přímo při rozhovoru nás dokonce zastihla skvělá zpráva, i přes veškeré komplikace a nástrahy loňského roku, hotel obhájil vysokou známku kvality nabízených služeb 9,3 na ubytovací platformě Booking.com a stal se NEJLÉPE HODNOCENÝM NH HOTELEM v celé Evropě.  

HV: Tome, máme již něco málo přes rok od začátku pandemie a s tím souvisejících vládních omezení. Jak ten rok hodnotíš? 
Ten rok to byl opravdu turbulentní. Když to vezmeme od toho března, my jsme skočili do pandemie po plesové sezoně a poté jsme hotel uzavřeli, jak všichni víme. Před prázdninami došlo k rozvolnění. Lidé začali zase cestovat, většina z nich ale nikoliv do zahraničí, velká část jich zůstala v ČR. Bylo to hodně vidět i u nás, kdy jsme přes letní měsíce ubytovávali zcela jiný segment hostů, než tomu bývá. Paradoxně můžu říct, že v tom období léta nám ta situace šla do plusu, protože my jsme červenec a srpen měli historicky nejlepší prázdninové měsíce vůbec, co náš hotel stojí. Bylo to dané českými hosty, hotel byl plný rodin s dětmi, páry apod. 

HV: To vypadá pozitivně. Takže jsi asi čekal, že je vše za námi a podzim bude ještě optimističtější. 
Samozřejmě to bylo pozitivní a těšili jsme se, že to může pokračovat i nadále. Věřili jsme, že podzimní kongresová sezona nám pomůže, ta u nás bývá silná, navíc všechny jarní akce se přesunuly na podzim. Do toho přicházely poptávky na nové akce, tvářilo se to velmi nadějně. Vypadalo to, že rok dopadne velmi slušně. Pak ale přišla další vlna od října a lockdown. Situace byla najednou daleko horší než jaro. 

HV: A to byla právě ta doba, kdy jste stáli před strategickým rozhodnutím? 
Ano. Po pár dnech od uzavření hotelů jsme si sedli s majitelem hotelu. Začali jsme diskutovat, jak ke všemu přistupovat, jak budeme fungovat. Měli jsme v šuplíku dlouhodobý plán na rekonstrukci a rozšíření hotelu. Měli jsme vše „v mašličkách“, vše připraveno, včetně stavebního povolení. Seděli jsme tedy a po dlouhé diskuzi jsme se rozhodli, že se do akce pustíme. Dnešní optikou to bylo správné rozhodnutí. Už tehdy to vypadalo, že do konce roku bude situace složitá. Takže jsme v říjnu ohlásili, že se pustíme do velké investiční akce a že otevřeme hotel nejdříve na konci ledna. Spočítali jsme si, že ty nejhrubější, nejhlučnější a nejšpinavější práce zvládneme do tohoto termínu. Poté již i při případném otevření bychom naše hosty tolik stavbou nerušili. To nešťastné období se nám podařilo využít nakonec se vším všudy.  

HV: Byť se o tom hodně píše, můžeš nám přiblížit, co vše do té investice spadá a jaká je celková výše? 
Je to skoro 150-160 milionů. Když to vezmu popořadě, je to zejména rozšíření kongresového zázemí, sálu, designová kongresová restaurace pro cca 200 lidí, letní terasa, v prostorách hotelu i nový vinný bar – v místě, kde ho návštěvníci plesů mají již leta zažitý. Nemalá částka jde do audio/vizuální techniky, kongresové zázemí nyní bude opravdu high tech, v tomto ohledu budeme opravdu patřit ke špičce v České republice. 

HV: Co konkrétně si pod tím audio/vizuálním vylepšením představit? 
Hosté se nově mohou těšit na audio a video projekce v nejvyšší digitální kvalitě 4K. V největším sále Evropa bude projekce o velikosti až 16 x 3,7 metrů s možností několika současně různě běžících obrazů. Veškeré prezentace ve všech našich třinácti sálech a saloncích bude možno streamovat na libovolnou stránku např. YouTube, kde lze zabezpečit, aby prezentace viděli jen oslovení lidé. Samozřejmostí je přenos zvuku a projekce do libovolného místa na kongresovém patře, včetně všech obrazovek umístěných u jednotlivých sálů ve foyer.

HV: To zní dobře. Při příchodu do hotelu ale nejde nevidět lešení také na severní straně hotelu, to k přístavbě úplně nepatří, ne? 
Aby toho nebylo málo, rozhodli jsme se tento čas, kdy jsme uzavřeni, využít naplno. Ze severní strany, zejména po posledních dvou silnějších zimách, nám začala malinko „kvést“ fasáda. Při detailnější prohlídce jsme objevili i drobné trhlinky, a tak jsme si řekli, že nyní je čas dát i toto do pořádku. 

HV: Do kdy budete mít hotovo a kdy je vize otevřít, samozřejmě, pokud to půjde? 
Teď se myšlenkově nacházíme tam, že pokud to Vláda umožní, tak bychom rádi otevřeli po Velikonocích. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet.  Stavebně složité aktivity již máme nyní za sebou. Víme, že do Velikonoc bude hotová i celá fasáda, pokud otevřeme cca za měsíc, otevřeme tedy do slova a do písmene v novém hávu. Do prázdnin chceme dokončit přístavbu a přes prázdniny si pohrát s interiéry. Takže v září budeme plně ready se vším všudy a věříme, že už i doba bude našemu businessu  příznivější. 

HV: Pojď nás ještě trochu navnadit, na co se kromě těchto skvělých inovací můžeme ještě těšit? 
Chystáme pro naše zákazníky atraktivní pobytové balíčky. Ať již pro páry wellness, či sportovní balíčky, tak rodinné pobyty s opravdu širokou nabídkou služeb. V našich restauracích chceme podávat jednoduché, čerstvé pokrmy rychlé na přípravu a výhradně z lokálních produktů. Neopomeneme atraktivní dětské menu. Chceme využít potenciál našich dvou venkovních teras, v plánu je grilování a podobně. V součinnosti s naším hotelovým řetězcem NH Hotel Group, jehož jsme součástí, implementujeme také globální hygienická a bezpečností opatření Feel Safe. Ta mají zajistit, aby si naši hosté a zaměstnanci mohli i nadále užívat všech našich hotelů bez obav a rizik z infekce.

HV: Pojďme ještě zpět. Jak jste se s těmi těžkými začátky popasovali a co celkově zaměstnanci, kteří rázem neměli co dělat? 
Částečné jsme museli převést zaměstnance na jiné práce, minimalizovali jsme většinu nákladů, čerpali podpůrné programy a příspěvky na mzdy zaměstnanců. Do toho zázemí silného investora, to vše dohromady nám pomohlo k provoznímu i ekonomickému přežití. Nicméně klíčem k přežití krize jsou také lidé, tedy můj tým a všichni naši kmenoví zaměstnanci. Každá krize prověří naše schopnosti a odolnost. Projeví se loajalita, silné stránky i naše slabiny. Ano, nebylo a není to jednoduché období, v těchto vypjatých chvílích jde hlavně o slušnost, otevřenost a rozhodnost. Náš tým, který si vzájemně věří a funguje efektivně i nyní, je pro mě tím nejdůležitějším faktorem pro zvládnutí krize.

HV: Tu jste doposud zvládli na výbornou. Sám jsi zmínil čerpání vládní podpory a celkovou optimalizaci v řízení, respektive provozu. Jaký je tedy hospodářský výsledek za rok 2020 a byly vládní kompenzace dostatečné? 
Takhle. Optikou našeho hotelu, kompenzace byly v rámci možností docela dobré navíc to vypadá, že budou i nadále pokračovat. V minulém roce, o co jsme požádali, to jsme dostali. Musím uznat, že nám to dost výrazně pomohlo v tom celoročním hospodaření. Takže výsledek je takový, že za rok 2020 nakonec nejsme v provozní ztrátě, i přes to, jak byl špatný. Ale jak jsem říkal, pomohlo nám i to fantastické léto. 

HV: A co měsíce před krizí, tedy úplný začátek roku 2020? 
To je další klíčový faktor. Měli jsme velmi silný leden a únor – plesová sezona byla famózní. Tyhle v podstatě čtyři měsíce, sečteme-li úvod roku s prázdninami, společně s kompenzacemi, nám pomohly k udržení toho stavu, a dokonce mírnému provoznímu zisku. To je skoro zázrak, při těch všech trablích. Takže pro nás ok, podpůrné programy také pomohly. Současně je třeba říct, že problém je v čase. Ta prodleva mezi žádostí a reálným připsáním financí na účet byla velká. Za námi stojí silný majitel, investor, takže jsme neměli problém v cash flow. To ale není situace těch menších, kteří počítají peníze z měsíce na měsíc. Tam to bylo opravdu kritické pro některé, vyplatit mzdy a náklady a čekat i více než dva měsíce na peníze, to mohlo být devastující.

HV: A porovnání hospodářských výsledků roku 2019 a 2020?
V tom zisku jsme v roce 2020 šli na 15 % roku předchozího, takže o 85 % pokles. Zpětně to beru v podstatě za maličký úspěch. Naprostá většina hotelu dopadla mnohem hůře. 

HV: Ty jsi životní optimista, trvá Tvůj optimismus i například ve výhledu na plesovou sezonu roku 2022? 
Je pravda, že tohle je věštění z křišťálové koule. My čekáme, jak se vše vyvine, uvidíme, co léto. Ale jsem pozitivní člověk. Až se potká promoření, očkování a přijde hezké počasí, vše bude mít pozitivní vliv. Situace se snad bude lepšit. Nikdo ale nedokáže říct, zda nás mohou potkat další mutace, komplikace. Ale věřím, že v podzimních měsících snad už hotelový business a cestovní ruch budou ožívat, alespoň v těch regionech. Praha na tom vždy bude hůře, je více závislá na turistech ze zahraničí. Věřím, že na podzim se budou rozbíhat i kongresy. Nicméně asi si nebudeme nalhávat, že to budou akce pro tisíce lidí. Spíše menší akce s nějakým omezeným počtem lidí, s pravidly, hygienickými opatřeními atp. Necháme se překvapit, co nám osud připraví. 

HV: Jste důležití i pro spoustu dodavatelů včetně lokálních producentů. Máš informace od nich, jak na tom jsou?
Trpí, trpí opravdu hodně. Jsme v kontaktu s klíčovými dodavateli. Někteří jsou třeba až z 90 % závislí na hotelech a podobných zařízeních. Tam právě i ty kompenzace někdy nezafungovaly dobře. Spousta segmentů propadla sítem. Nevím, jak je to přesně nyní, ale v minulém roce třeba například prádelny byly mimo systém kompenzací. Když si vezmu, že jen náš hotel platí prádelně za rok milion korun, a jsme jen jeden hotel, tak si umím představit, jak prádelna trpí a jaký má problém. Je fakt, že i potraviny, lokální producenti. Jde prostě o tu řetězovou reakci. Máme třeba dodavatele, který se nám stará o květiny na celoroční bázi a ze dne na den jsme mu vypadli, a to není malý objem. Takže hromada odvětví trpí, ty věci jsou na sebe navázané. 

HV: To mohu potvrdit. Nedávno jsem jel taxíkem a při debatě řidič také říkal, že jsou navázáni na plesovou sezonu, na kongresy, na víkendové akce a pokles je obrovský. 
Přesně, je to tak. Náš smluvní partner v oblasti taxi má na rok dopředu přehled akcí a ví, kdy a jak se kapacitně na vše připravit. Tohle má velký dopad. 

HV: Rok je vše jinak, na co se těší Tomáš Rousek, až se vše zlepší?
V té osobní, nebo pracovní rovině?

HV: Obou...
Pandemie během dějin přicházely a zase odcházely. Já věřím, že po pandemii lidé budou chtít dělat hlavně všechno to, čehož se museli vzdát. Budou vyhledávat společnost, budou se oddávat zábavě a více cestovat. Já věřím tomu, že léto se ponese v duchu toho loňského léta. Zase budou rodiny více cestovat po ČR. Předpokládám, že tolik jich do zahraničí jako bylo dříve zvykem nepojede. Letošní prázdniny budou podobné těm loňským. Věřím tedy , že budeme mít zase plný hotel. Pandemická situace se bude zlepšovat a bude veselejší podzim.

V osobní rovině se těším na to, až si budu zase užívat to naše kosmopolitní prostředí hotelu a budu v kontaktu s našimi milými hosty. Těším se, že si snad i zase pocestuji. Nemohu se dočkat, až půjdu do restaurace a někdo mě donese třeba jen pivo s gulášem. Cítím, že mi to opravdu chybí. Tedy nemohu se dočkat, až půjde zase dělat vše, čeho jsme se museli vzdát. 

Další články