Zde může být vaše reklama.

Otevřená radnice: Proč nejsou na Horním náměstí stromy?

Otevřená radnice: Proč nejsou na Horním náměstí stromy?

foto: Archiv redakce

19. 09. 2020 - 09:00

Máte otázku na olomoucké radní? Chcete aby na ni veřejně odpověděli v Hanáckém Večerníku? V rámci seriálu "Otevřená radnice" vaše dotazy rádi předáme. Své dotazy posílejte na mail otevrenaradnice@hanackyvecernik.cz.

Proč nejsou na Horním náměstí stromy? Dominika Z.
Odpovídá primátor Miroslav Žbánek
Nejsou zde z prostého důvodu, že se zatím nepodařilo dosáhnout shody se všemi, kdo do toho mají „co mluvit“. Námi zadaná historická analýza potvrdila, že zeleň bývala v některých historických obdobích součástí koncepce náměstí. Vedení města proti stromům na Horní náměstí nic nenamítá a naopak leckdo z nás by stromy uvítal, jenže samo město nemá právo stromy tam vysadit. Jednak jsme uprostřed městské památkové rezervace, takže jakékoliv úpravy podléhají povolování ze strany státní památkové péče. Ne všichni památkáři jsou umístění stromů na Horní náměstí nakloněni, i když podle mých informací už není nesouhlas památkářů tak silný jako dříve. Podstatné ale je, že rekonstruované Horní náměstí je autorským dílem architektů, kteří musí jakékoliv další zásahy schválit. Ti již několikrát vyjádřili svůj nesouhlas a odmítají další zásahy s požadavkem respektování autorských práv. Zatím se snažíme tento nedostatek nahrazovat stále větším množstvím květin, které prostředí náměstí zpříjemňují.

Počítá se na novém mostě, který vzniká přes Moravu, s cyklopruhy? Patrik Č.
Odpovídá náměstek primátora Martin Major
Na mostě na Masarykově třídě vzniknou pro cyklisty piktogramové koridory, stejně jako po celé Masarykově třídě. S cyklopruhy nepočítáme. Podle dopravních odborníků je na této komunikaci za standardních okolností natolik malý provoz, že nemá smysl oddělovat a segregovat cyklisty od motoristů.  Budovat cyklopruhy na Masarykově třídě by znamenalo zcela změnit profil ulice, neboť dopravní podnik ani dopravní policie nesouhlasí s jízdou aut po tramvajových kolejích a zbývající šířka vozovky nedovoluje vybudování cyklopruhů. Vozovka by se musela rozšířit na úkor zeleného pásu a chodníků. Nakreslit cyklopruhy jen na mostě bez návaznosti na zbývající komunikaci nedává smysl. Podle mého názoru i podle našich odborníků na cyklodopravu je pro cyklisty třeba budovat infrastrukturu na výrazně nebezpečnějších místech.

Další články