Dnes:14°C

Zítra:12°C

Středa 28.10. Den vzniku samostatného československého státu(1918)
Menu

Politoložka Lebedová Podcenění kampaní může na Kraj přivést nové tváře

Podcenění kampaní může na Kraj přivést nové tváře

foto: Archiv Evy Lebedové

17. 09. 2020 - 12:00

Po čtyřech letech nás čekají volby do krajských zastupitelstev. V Olomouckém kraji se do něj v roce 2016 dostalo 7 subjektů z jednadvaceti, letos jich 2. a 3. října bude o hlasy voličů bojovat 15. Důležitými tématy pro voliče bývají doprava, ochrana přírody i zdravotnictví. S politoložkou Evou Lebedovou z olomoucké Univerzity Palackého jsme si povídali o tom, jak vnímá šance jednotlivých subjektů, kdo by mohl být vítězem i poraženým. Dotkli jsme se také situace kolem koronaviru.

HV: Může pandemie koronaviru ovlivnit volby v Olomouckém kraji?

Pro krajské volby u nás obecně platí, že v nich rezonují spíše celostátní témata. Krajští politici tvrdí, že je voliči znají, ale myslím si, že to tolik neplatí. Zkrátka častěji se voliči rozhodují podle vývoje celostátní politiky. Můžeme si vzpomenout například na krajské volby v roce 2008, které ČSSD vyhrála na protestu proti reformě zdravotnictví od ODS. Díky tomu proběhla oranžová revoluce. Koronavirová pandemie je v současnosti určitě nejvýraznějším tématem pro celou společnost.

 

Pokud by teď v posledních týdnech před volbami zarezonovalo, že ANO krizi nezvládá, mohlo by to vést k tomu, že by těsně před volbami k odklonu voličů od ANO došlo. Uvidíme, jak voliči poslední měsíce vládnutí v krizi vyhodnotí, jestli budou vděčni za rouškovné a jiné dávky, anebo potrestají vládu za její chyby.

Eva Lebedová

 

Dotýká se každého z nás. Může se tedy stát, že ovlivní i výsledky krajských voleb. Sama jsem na to zvědavá, protože když se podíváme na průzkumy volebního potenciálu, ANO vede ve všech krajích a je vidět, že jeho podporu v krajích táhne silná celostátní značka.

Na druhou stranu, pokud by teď v posledních týdnech před volbami zarezonovalo, že ANO krizi nezvládá, mohlo by to vést k tomu, že by těsně před volbami k odklonu voličů od ANO došlo. Uvidíme, jak voliči poslední měsíce vládnutí v krizi vyhodnotí, jestli budou vděčni za rouškovné a jiné dávky, anebo potrestají vládu za její chyby.

HV: ANO v krajských volbám obhajuje vítězství a pozici hejtmana. Tím se ale před čtyřmi lety stal Oto Košta, kterého po necelém roce nahradila dvojka kandidátky, Ladislav Okleštěk. Může tato situace zapříčinit horší výsledek u ANO?


Pokud se mezi voliči objeví nespokojenost s touto konkrétní výměnou, mohlo by se to odrazit na zisku preferenčních hlasů hejtmana, ale spíše se domnívám, že už je to voliči tak trochu zapomenuto. Jestliže jsou voliči ale zároveň nespokojeni i s výkonem Ladislava Oklešťka na pozici hejtmana, mohlo by to vést k určitému poklesu preferencí hnutí ANO v kraji. V kontextu koronavirové krize hodnotím velmi kriticky, jak hejtman Okleštěk zneužívá oficiální informační portál olomouckého kraje ke covidu-19 pro svou osobní prezentaci. Součástí stránky krajpomaha.cz je rozsáhlá sekce, ve které se neustále zobrazují aktuální zprávy z Oklešťkova Facebooku i Twitteru.

Na celkový výsledek hnutí ANO v krajských volbách bude mít současně i to, jak si ANO stojí na celorepublikové úrovni a jaké vysvědčení vystaví voliči vládě v poločase pandemické krize. Z dosavadního vývoje i předchozích voleb víme, že hnutí ANO doposud u voličů všechno procházelo.  Vždycky ve volbách dopadlo dobře navzdory různým problémům i obviněním Andreje Babiše. Případný výraznější neúspěch značky ANO v krajských volbách, bych tedy přičítala také fungování vlády v době pandemie.

 

Myslím si, že ČSSD cítí a zároveň vidí na datech z předvolebních průzkumů, že už nemůže sázet na sílu své značky, jak byla dlouho zvyklá. V regionech jí navíc chybí osobnosti, což je v Olomouckém kraji hodně patrné.

Eva Lebedová


HV: Současnou koalici tvoří ANO, které má hejtmana, ČSSD a ODS. Sociální demokraté letos poprvé do krajských voleb staví i společné kandidátky s dalšími subjekty. Je to i případ Olomouckého kraje. Jak volby mohou dopadnout pro ně?

Myslím si, že ČSSD cítí a zároveň vidí na datech z předvolebních průzkumů, že už nemůže sázet na sílu své značky, jak byla dlouho zvyklá. V regionech jí navíc chybí osobnosti, což je v Olomouckém kraji hodně patrné. Strana se neustále pohybuje na hranici volitelnosti. Když se podíváme na volební potenciál, má koalice s Patrioty zhruba 9,5 procenta, na to ale při volbách podle mě nedosáhne.

Vytvoření koalice vnímám jako snahu o posílení své podpory, příliš ale nevěřím tomu, že spojení s Patrioty pomůže. Sociální demokraté vytvoření koalice vysvětlovali tím, že potřebují osobnosti. Zaznamenala jsem například starostu Litovle, ale výraznější trháky ani změny ve volební kampani nevidím. Obecně sociální demokracii chybí mladší lidé na volitelných místech kandidátky a také bych u levicové strany očekávala více žen.

HV: Nemůže být postavení ČSSD problémem pro současnou vládnoucí koalici? Má podobná koalice šanci vládnout i příští čtyři roky?

Po volbách pochopitelně bude vše záviset na výsledcích jednotlivých stran a uskupení. Neočekávám, že by měla nová krajská koalice vzniknout ve stejném politickém složení. Jestliže se ale ptáte na ČSSD, je velmi pravděpodobné, že i když se koalice ČSSD a Patriotů dostane do zastupitelstva, nebude mít dostatečný koaliční potenciál.

HV: V posledních volbách bojovalo 21 subjektů, letos jich bude 16. Došlo i k určitému přeskupení sil v rámci koalic. Jak vy vnímáte jejich potenciály, ať už se bavíme o Pirátech, nebo Spojencích, když o ČSSD už jsme mluvili?

Hodnotím jako plus, že koalice vznikly. Právě proto, že pokud vyzyvatelské subjekty vůči stávajícím vládním stranám (ANO, ČSSD a ODS) chtějí mít šanci podílet se na sestavování nové krajské koalice, tak se spojovat musí.
Piráti a Starostové by nyní mohli těžit z celostátního trendu, kdy je jejich podpora na vzestupu. Kromě toho mají viditelnou a poměrně svěží kampaň. Dobře hodnotím i kampaň Spojenců, kteří nabízejí řadu regionálně známých osobností. Součet výsledků těchto subjektů ve volbách by mohl konfrontovat pozici ANO.  Klíčové ale bude to, jak voliči zhodnotí působení ANO během krize. Kampaň ODS, alespoň doposud, se mi zdá dost nevýrazná, byť v průzkumech volebního potenciálu si strana vede dobře. 

Piráti a Starostové by nyní mohli těžit z celostátního trendu, kdy je jejich podpora na vzestupu. Kromě toho mají viditelnou a poměrně svěží kampaň. Dobře hodnotím i kampaň Spojenců, kteří nabízejí řadu regionálně známých osobností

Eva Lebedová

 

HV: Do krajských voleb půjde také loni vzniklá Trikolóra, jedničku na kandidátce dělá Zuzana Majerová Zahradníková, která byla v roce 2017 zvolena do poslanecké sněmovny v dresu ODS. Jak vnímáte jejich šance?

V mediích jsem četla, že by lídryně kandidátky Majerová Zahradníková chtěla získat čtrnáct procent. Musíme si však uvědomit, že zde existuje ještě SPD. A tyto dvě strany soutěží o stejného voliče. Nevylučuji zcela, že by se Trikolóra do zastupitelstva mohla dostat, Trikolóra umí dělat kontroverzní kampaň a v médiích nezapadne, ale přesto u ní neočekávám nějaký průlomový výsledek.

HV: Když se zaměříme na krajského voliče. Co ho zajímá v našem regionu, na co by ho strany mohly dostat?

Myslím si, že výkon krajské politiky fakticky vyhodnocuje poměrně malé procento voličů. Taková část voličů tu sice určitě je, ale z dat víme, že skupina voličů, která má detailnější politické znalosti a sleduje, kdo jsou náměstci hejtmana, členové rady, kdo má na starosti, jakou oblast a zohledňuje to pak ve svém volebním chování, není příliš velká.

Předvolební úvahy jsou tedy spojené zejména s politickými značkami a klíčovými osobnostmi. Mnoho voličů bude přemýšlet o krajské politice podle trendů v té celostátní. Voliči mají možnost dát najevo svou nespokojenost vůči vládním stranám, anebo jim vyslovit svou důvěru, tím že je podpoří i v krajích. Určitě ale také řada voličů bude na kandidátkách hledat osobnosti, které z regionu už znají a které by pro ně v zastupitelstvu mohly být zárukou dobře odvedené práce.

HV: Pokud bychom se přece jen podívali na konkrétní témata, která by mohla krajského voliče zajímat, určitě jde o dopravu. Od cest, až po vlaky. Na oblast dopravy ve velkém upozorňují strany, které v současné době nesedí v koalici a mnohdy ani v zastupitelstvu. Poukazují například na to, že se za poslední čtyři roky stav silnic v regionu zhoršil. Může to ovlivnit volební výsledky?

Ano, myslím, že právě doprava je jedním z témat, které voliči v krajských volbách zohledňují. Jde totiž o praktické dopady výkonu krajské politiky, které voliči přímo vidí.  Dopravně na tom Olomoucký kraj není dobře, řešení mnoha významných dopravních spojení nepostupují. Neočekávám, že by za oblast dopravy mohla stávající koalice sklízet politické body. Naopak dobrou kampaň v této oblasti dělají například Piráti a Starostové, Spojenci i další opoziční strany. Odráží se to i v programech většiny stran, které na dopravu kladou velký důraz.

HV: Přesuneme se k tomu, co je vám nejbližší. A to jsou kampaně. Spousta subjektů na jaře vyhlašovala, že kampaň kvůli koronaviru bude kratší, začne až v září, což minimálně u té viditelné kampaně tak bylo. Jak vnímáte letošní kampaň vy?

Je pravda, že kampaň je letos méně viditelná. To je podle mě ale dobře, protože žijeme v 21. století a velké, masivní, billboardové kampaně jsou přežitkem a zbytečnými investicemi. Kampaň se více přesouvá do online prostoru, na sociální sítě, což ji může činit méně nákladnou a přitom efektivní i u menších stran.

Zároveň se tím umocňuje rozdíl mezi takzvanými tradičními stranami a těmi nově vzniklými. Ty tradiční strany dlouho byly zvyklé soustředit se na každodenní rutinu politiky a před volbami vyvěsily pár billboardů, plakátů a po zvolení už příliš nekomunikovaly a o voliče se nezajímaly. Toto se snaží změnit některé nově vzniklé strany, které sází především na informování voličů prostřednictvím sociálních sítí, jejich kampaně jsou často také nápaditější.

 

Třeba ČSSD to na facebooku dělá stále dost postaru, o čemž svědčí i to, že má pouze něco přes 500 fanoušků oproti třeba krajskému facebooku ANO, který má více než 3500 fanoušků. Výrazně zaostává i ODS, která třeba na celorepublikové úrovni patří ke stranám s poměrně dobře zvládnutou komunikací na sítích.

Eva Lebedová

 

Třeba ČSSD to na facebooku dělá stále dost postaru, o čemž svědčí i to, že má pouze něco přes 500 fanoušků oproti třeba krajskému facebooku ANO, který má více než 3500 fanoušků. Výrazně zaostává i ODS, která třeba na celorepublikové úrovni patří ke stranám s poměrně dobře zvládnutou komunikací na sítích. Její olomoucký facebook ale sleduje pouze něco přes 200 fanoušků (speciální pro kampaň 700 pozn. red.). Jak už jsem říkala, novější subjekty si v této oblasti prostě vedou lépe.

HV: Může přesun kampaní do online prostoru některým stranám pomoct?

Určitě je to plusem pro takové subjekty jako jsou v kraji Spojenci, Piráti se Starosty, na tuto kampaň spoléhá ovšem také SPD či Trikolóra. Komunikaci na sociálních sítích velmi dobře využívá i ANO. Je potřeba dodat, že hodně důležití jsou pak v online prostoru i konkrétní lídři a osobnosti strany. Mohou výrazně posílit viditelnost strany a dobře komunikovat program a témata směrem k voličům. Bylo to vidět například i v posledních komunálních volbách, v nichž některé regionální či zcela nové subjekty dosáhly velmi dobrých výsledků (například ProOlomouc, SpOLečně). Myslím, že strany, které sázejí spíše na sociální média, na tom určitě neztrácejí.  Informace jsou na sítích pro voliče snadno dostupné a oni sami si volí, koho z politiků a jakou stranu chtějí sledovat.

HV: Zkusíme si spolu zavěštit, podívat se do budoucnosti. Kdo mohou být vítězové, a kdo poražení v olomouckých krajských volbách?

V obou případech to mohou být samotní lidé, kteří v kraji žijí. Zvítězí v případě, když se vlády nad krajem ujmou strany, které mají pro kraj silnou vizi, dokáží přemýšlet o tom, jak kraj posílit v oblastech, ve kterých zaostává, jak v něm vytvořit prostředí a kvalitu života, které zde udrží mladé lidi. Vizi, jak vytvářet kvalitní veřejný prostor a koncepčně řešit rozvoj v jednotlivých sídelních městech kraje. Jak lze posílit spolupráci kraje a univerzity, či jak podpořit cestovní ruch a investice v regionech.

Poraženými pak budou obyvatelé Olomouckého kraje tehdy, pokud se nijak neobmění stávající koalice, u které jsem takové vize příliš neviděla a kraj v řadě oblastí stagnoval. Impulz v podobě odlišně složené krajské koalice a nových osobností v čele kraje, by jeho rozvoji mohl prospět.

Další články