Zde může být vaše reklama.

Šest otázek na Magistrát Občané Hejčína a Řepčína se setkali s primátorem

Občané Hejčína a Řepčína se setkali s primátorem

foto: Pavel Konečný, www.olomouc.eu

29. 01. 2020 - 16:08

Dvě hodiny, dvě komise, šest otázek. Tak byla ohraničena pondělní diskuse vedení města se zástupci komisí městských částí Hejčín a Řepčín. Ty jsou podle primátora Mirka Žbánka vzorem komunitního života v Olomouci

Zástupci Hejčína se ptali především na budoucnost nově opravené Erenburgovy ulice, na dopravu v Horní hejčínské a na přechod přes trať. Řepčínské zase trápí odbočka k Základní škole Svatoplukova, havárie vodovodu a požadovali vybudovaní veřejného osvětlení cyklostezky podél Mlýnského potoka.

Erenburgova?

Omezení tonáže nákladních aut na šest tun na Erenburgově ulici by si přáli lidé z Hejčína. To podle dopravních odborníků ale není v současnosti možné.

„Omezení dvanáctitunových vozidel jsme původně chtěli pro mnohem větší území než jen pro Foerstrovu ulici, toho jsme ale nedosáhli. Dokud nevznikne na kruhovém objezdu u Globusu páté rameno, které je záležitosti krajského úřadu, ne města, nelze ani počítat s omezením tonáže pro Erenburgovu,“ odpověděl Martin Luňáček z odboru strategie a řízení. Podle něj není možný ani odklon dopravy na Litovelskou ulic, která je páteřní komunikací pro hromadnou dopravu. „Mnohem více se o provozu dozvíme po otevření mostu Komenského, kdy v se Erenburgově uskuteční sčítání dopravy,“ podotkl Luňáček. Ani s případným zjednosměrněním dopravy to ale nevypadá dobře, už teď s ním předběžně nesouhlasí Police ČR.

„Vím, že to není odpověď, kterou byste chtěli slyšet. Vlastně ani nevíme, co páté rameno skutečně vyřeší. Město nyní nemá alternativu, jak to vyřešit, nepomůžou ani občanské protesty, protože není k dispozici technické řešení. Možná bude důležitější křelovská spojka,“ naznačil primátor Žbánek. Ta má být hotova v roce 2024.

Náměstek primátora Martin Major dodal, že nejjednodušším řešením v krátké době je použití tichého asfaltu na další části Erenburgovy ulice.

Horní hejčínská a přechod trati

Podobně patová je situace i v Horní hejčínské. Problémem je parkování a průjezdnost autobusů. Ani tam se nedá v budoucnu počítat se vznikem jednosměrky. „Vím, že situace je kritická, ale v této chvíli si musíme vybrat buď parkování, nebo hromadná doprava. Obojí dohromady není možné,“ řekl primátor Žbánek. Jako alternativní řešení přichází do úvahy zřízení zóny s třicetikilometrovou rychlostí.

V případě přecházení železniční trati poblíž ulice Václavkova primátor uvedl, že se město snaží vrátit do hry úrovňový přechod. Po snesení lávky, která byla v kritickém stavu, odmítli místní vybudování podchodu. Přes trať nyní lidé přecházejí nelegálně.

„Situaci komplikuje sdělovací a signalizační kabeláž, která by se k úrovňovému přechodu musela vést z hlavního nádraží. Navíc tento projekt neprošel ani investiční komisí na ministerstvu dopravy,“ popsal primátor. Za možné řešení považuje vybudování „inteligentních zastávek“ na železnici. „Vlaková doprava může být alternativou k autobusům a tramvajím. Pro chytré zastávky by se pak musela vést stejná kabeláž jako pro přechod,“ naznačil možnost řešení primátor Žbánek.

Ke škole a se světlem

Mnohem svižněji odsýpala debata s řepčínskou komisí. Ta chce vybudovat chodníky a vyřešit vjezd k Základní škole Svatoplukova. „Vím, že je zpracována projektová dokumentace, ale zatím to nebylo zařazeno do plánu investic,“ odpověděl náměstek primátora Martin Major. Řepčínským naznačil, aby projekt znovu zvážili a případně v něm našli možné úspory.

Časté havárie vodovodu byly pro vedení radnice novinkou. Podle jednoho z členů komise je to způsobeno nedostatečným podložím místní komunikace a příčinou autobusy a těžká auta. Tím se vytvářejí trhliny.

„Nejsem si toho vědom a nic takového není ani v plánu obnovy vodohospodářské infrastruktury,“ kroutil hlavou primátor.

Jednoznačnou shodu našla radnice a komise v případě osvětlení cyklostezky. Předseda komise Václav Kryl to odhadl na tři lampy, které by měly kritický stometrový úsek cyklostezky u Mlýnského potoka osvětlit. Radní na to jednoznačně kývli.

„Nemáme patent na rozum ani dost peněz. Vše ale sledujeme a vyhodnocujeme,“ řekl na závěr primátor. Připomněla, že město připravuje do budoucna i participativní rozpočet, kdy si právě komise městských částí budou samy určovat, kam a na co peníze půjdou.

Další články